4 104 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ljudisolering av innervägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ja, allt som överför ljud vibrerar. Tänk dig att hela väggen är ett gigantiskt högtalarmembran så det behövs väldigt lite vibration av väggen för att överföra ljud. Ofta kommer ljud även via andra vägar än närmaste vägg, t.ex. ventilationsrör är en vanlig överföring av ljud.
Betong (och andra material med för den delen) faller inte sönder så länge vibrationerna är tillräckligt svaga. Annars så skulle du inte kunna bygga med betong över huvud taget, eftersom det alltid finns vibrationer från t ex trafiken, när du går i lägenheten etc.
Jag är lika skeptisk till att barns gråtande kan få 15 cm betongvägg 20 ton tung att vibrera som jag är till tron att månens dragningskraft skapar 500 mijarder ton tidvatten 38493 mil längre bort. Hur färdas den kraften?. Med elefanter som har superstora snablar? Jag ser inte ett skymt av dragningskraft, trots att jag noggrant studerar luften jag andas. Betong väger 20 ton i min vägg. Den svajar inte bara för att ett barn ylar lite i grannhuset, säger mitt sunda förnuft. Trots att jag hör skriket klart och tydligt. En gång i tiden förstod jag, men inte längre. Luftvibrationer bör ju vara som vattnets vågor. Lika starka, svaga.Inte svajar en betongvägg bara för att det kommer tre decimeter höga vågor.S Strontus skrev:
Klicka här för att svara