Det är ju ett problem med sådana här trådar som börjar på ett sätt och sedan plötsligt utvecklas så att många tycker det är intressant. Man orkar inte läsa allt som skrivits. De första inläggen skrivs dessutom i en situation som sedan förändras. Hade jag vetat om denna utveckling hade jag uttryckt mig på ett annat sätt. Jag har ingen annan åsikt än den som @vectrex framför i föregående inlägg. Vad jag har argumenterat mot är isolering av murstock som strategi i det aktuella fallet. Bortsett från det alldeles tokiga i att försöka leda bort värme i ett (sannolikt gammalt) hus så kommer den potentiellt stora temperaturskillnaden mellan utrymmet vid murstocken och sovrummet att kräva en relativt tjock vägg för att bli verkligt effektiv, 95 mm regelstomme gissar jag efter att ha bollat lite med U-värden. I ett troligen litet sovrum kommer det att stjäla golvyta. Dessutom kan lösningen skapa en del problem på andra platser. Jag tror att det är bättre att skruva på en del alternativa rattar. Vill TS ha mer hjälp från forumet behövs nog planritningar och en mer teknisk beskrivning av huset.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ju ett problem med sådana här trådar som börjar på ett sätt och sedan plötsligt utvecklas så att många tycker det är intressant. Man orkar inte läsa allt som skrivits. De första inläggen skrivs dessutom i en situation som sedan förändras. Hade jag vetat om denna utveckling hade jag uttryckt mig på ett annat sätt. Jag har ingen annan åsikt än den som @vectrex framför i föregående inlägg. Vad jag har argumenterat mot är isolering av murstock som strategi i det aktuella fallet.
Jag uppfattade det nog snarare som att du argumenterade med stöd av en felaktig uppfattning av grundläggande fysik. Att 95mm isolering skulle krävas för att väsentligt ändra värmetransporten tycker jag låter väldigt mycket om man räknar på ex 2dm murstock i tegel, men redovisa gärna vilka värden du laborerar med.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det vettiga vore väl att sätta upp ett värmeisolerande skikt t.ex. 50 mm från skorstenen, och sedan ta upp ventilationshål till/från mellanrummet, och suga ner denna överskottsvärme till pannrummet eller närliggande rum.
Så att man utnyttjar värmen för bostaden uppvärmning, men inte lokalt i sovrummet, och kan köra pannan på lite lägre effekt.

Eller byta sovrum till en annan plats i huset...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det vettiga vore väl att sätta upp ett värmeisolerande skikt t.ex. 50 mm från skorstenen, och sedan ta upp ventilationshål till/från mellanrummet, och swuga ner denna överskottsvärme till pannrummet eller närliggande rum.
Så att man utnyttjar värmen för bostaden uppvärmning, men inte lokalt i sovrummet, och kan köra pannan på lite lägre effekt.

Eller byta sovrum till en annan plats i huset...
Det låter som den bästa lösningen, typ en datorfläkt borde räcka.

I ett äldre hus är kanalväggarna i murstocken ofta bara 1/2-sten tjocka. Utsidestemperaturen kan bli väldigt hög och därmed temperaturskillnaden mot sovrummet. En 45 mm gipsklädd regelvägg har ett U-värde på något mellan 0,7 (utan reglar) och 1, vilket fortfarande leder till en betydande värmeöverföring. 70 mm är bättre men för att reducera problemet rejält behöver man upp till 95 mm. Därtill kommer en luftspalt mot murstocken på minst 50 mm och en kompensation för att murstocken inte är i lod, och vi närmar oss ett djup på 200 mm. Att isolera murstocken är bra för dess funktion men bör helst göras symmetriskt och hela vägen för att undvika andra problem.

Jag har personlig erfarenhet av exakt samma problem men valde att utvidga den uppvärmda volymen både på bredden och på höjden.

• Gilla
Newhomejamtland
  • Laddar…
Om yttemperaturen är hög så får man en stor påverkan redan vid små isoleringsinsatser.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om yttemperaturen är hög så får man en stor påverkan redan vid små isoleringsinsatser.
Ja, som alltid är etremvärdesanalys ens vän. Vad händer om vi inte har någon isolering, säg bara en plåt, mellan rummet och eldstaden? Vad händer om vi oändlig isolering mellan eldstaden och rummet?

Det är alltid intressant med marginella förändringar med betydande effekter. I det här fallet t.ex. armerad isolering plus puts. Problemet är att man lätt kommer i konflikt med byggnormen, vilket begränsar alternativen. En regelkonstruktion med 45 mm isolering kommer att bygga ut 12-13 cm, vilket känns ointressant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.