Hej! Jag har köpt ett gammalt trähus och vill nu isolera vinden. Hittills är den helt oisolerad, som du kan se på bilderna. Jag skulle vilja lägga isoleringsull mellan takstolarna, sedan diffusionstät folie över den och sedan gipsskivor ovanpå.

Måste jag också isolera gaveln?
Måste jag också isolera det vertikala området under det lutande taket?

Tack så mycket för era svar!

• Oisolerad vind i gammalt trähus med synliga takstolar, lutande och vertikala träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad vind med öppna takstolar, träväggar och ett fönster i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga, utifrån och in:
Luftspalt mot yttertaket (med ventilation i takfoten - där kanske du får klura på hur du gör, om du kan ta hål ut mot kattvinden tex), papp/masonit (för att hålla isolering på plats), hygroskopisk isolering, ångbroms/papp, innerpanel/gips.

Man kan säker köra med plast + ull också men huset ser rätt gammalt ut så frågan är om det är anpassat för det och blir tillräckligt tätt ?? Troligen funkar dessutom vanlig glasfiber även med ångbroms i detta fallet - ser ut att vara relativt lite isolering som får plats.

Gaveln bör du ju också isolera om du inte vill ha kallras därifrån/släppa in värmen där istället...pss med väggen. Isolerar du bara taket så har du ju "värme rakt ut" från de andra områdena annars.

• Gilla
Martin Nilsson6
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar!

Jag trodde att det skulle räcka med några centimeter mellan isoleringsullen och takbeklädnaden för att ventilationen skulle fungera. Men jag vet ännu inte hur jag ska göra det i gaveln, eftersom isoleringen där inte hålls borta från ytterhöljet av gravitationen. Jag kommer förmodligen att behöva sätta in distanser eller något liknande. Samma sak med väggen under det lutande taket. Tror du att jag måste borra hål för ventilation där? Jag trodde faktiskt att ventilationen skulle säkerställas även utan hål mot takfoten.

Jag funderar bara: Kan jag inte bara applicera en diffusionsöppen film på gaveln och även på väggen, sedan isoleringsullen ovanpå, sedan barriärfilmen och sedan gipsskivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.