U
Har en äldre, ytlig kulvert mellan hus och pannrum/pumprum/tvättstuga. Har tömt den på befintlig isolering för att byta ut husets vattenmatning från galvrör till pex, och nu undrar jag hur jag borde fylla igen den på bästa sätt. Har dålig koll på nästan allt som har med isolering, grunder och VVS att göra så ledsen om jag blandar ihop termer eller säger nåt dumt.

Så här ser det ut idag. Uppåt i bild är pannrummet och neråt är huset. Nätverkskabeln ska ersättas med flexrör.
Äldre kulvert med synliga rörledningar och kablar, behöver isolering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild mot huset:
Äldre kulvert med synliga blå och grå rör samt isolering och grus, under husgrund och plåttunnel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ner ligger ett avloppsrör jag inte har koll på (var inte beredd på att hitta det där). Den stora ändan kommer från pannrummet så om den fortfarande används tjänar den bara ett par golvbrunnar och en tvättmaskin. Det kommer en liten, rostig matning från huset som är bortkopplad. Avloppet går ner i marken precis utanför husets grundmur. Det finns också ett utlopp för dränering. Ovanför det ligger galvrören som ska bytas och längst upp ligger blårör för värmen.

Det har inte suttit någon rörisolering runt rören, men hela utrymmet har varit packat med glasull. Som lock finns det en tunn plåttunnel och överst, i marknivå, ligger det stålplåt. Det översta locket skyddar inte direkt mot elementen utan det hittar ner både skräp och vatten.

Jag tänker att jag nog borde lägga rörisolering runt blårören (pexen är rir med isolering), fylla upp med grus i nivå med dräneringen och lägga markduk på det, men sen då? Är glasull det bästa alternativet att fylla ut med?

Värmerören känns lite jobbiga. Jag tycker att de ligger väldigt ytligt men samtidigt finns det inte mycket utrymme att sänka dem utan att hamna väldigt nära vattenrören. De har också blivit rostiga i ena änden, där plåttunneln slutar och har släppt in vatten, men jag tänker att det borde gå att skydda dem med armaflex där. Det är inte bara ytrost men den känns i alla fall inte så djup. Eller är det dumt att spara de rören och borde jag i så fall byta till pex även för värmen på den här sträckan?

Är kulverten bara sådär lång? Då skulle jag kollat efter en billig restbit av riktig kulvert på tex blocket och lagt dit.

• Gilla
mickewest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.