Isolering
Sven: Jag är själv väldigt splittrad i den här frågan. Jag råder ingen att basera sitt inköp på enbart Råd och Röns test. Läs även igenom artiklarna i byggnadskultur nr 3. Tänkvärt: - De traditionella materialen sågspån och massivträ hade med största sannolikhet fått de sämsta värdena om de varit med i testet. Trots detta har de använts under mycket lång tid utan att resultera i
dakar: Jag har mitt hus isolerat med vitull. I samband med tillbyggnad vill byggfirman komplettera med lösull från gullfiber. Fördelarna är tydligen att den återtar formen efter "påverkan" till skillnad från vitullen. Nu undrar jag om det finns någon risk för att lösgullfibern trycker ihop vitullen och därmed gör det olämpligt att komplettera med?
KarlXII: Regeln är väl: Alltid bara ett vatten/ångtätt skikt, resten måste kunna andas. Det bör räcka med tätskiktet....
General_Failure: Sågspån och golvvärmekablar låter som en dålig kombination. Låter som en bra grogrund för mögel. Jag skulle nog byta ut spånet mot något material som inte möglar (ekofiber eller gullfiber).