Isolering
torparen: Problemet med att göra äldre hus mer välisolerade är att huset under lång tid varit välventilerat och därigenom van vid drag. Därför är det viktigt att man tänker efter vilka material och lösningar man väljer för att få det välisolerat (Ingen vill elda för kråkorna) samtidigt som huset fortsatt kan andas. Tyvärr är många leverantörers instruktioner gjorda för "nya" hus.
Canuto: Kan det vara detta du letar efter http://www.tjallden.se/ Kolla luftnings skiva
Liten: Kul och se nån annan på L-ö! ;) Vi kommer nog att bila upp golvet en bit (tunn platta) och sen tappa lite i takhöd i källaren. Men det är 2,14 där idag så det blir nog bra ändå.
HenkeBoy: ..Du menar alltså att enbart asfaborden räcker som isolering utöver timret i sig. Har för mig de räknar timret som 7,5cm gullfiber....är det nån sanning? Bor ju i kalla Norrland, så jag tycker det känns lite med enbart asfabord ute. Insidan torde ha isolering redan idag skulle jag tro. Det kanske kan räcka. Men ute... /Henke
ante: Hej! Jag skall köpa och montera sockelelement från Paroc. Det är cellplast med färdig putsad yta. Nu undrar jag hur man gör i skarvarna för att det inte skall synas? Någon som har monterat dessa eller vet hur man gör? Tack på förhand.
frasse: Man kan ju lägga 900 mm skivor både i väggar och tak om man först sätter glespanel, alternativt har liggande 45 mm regel som innerskikt i väggen, då kan regelavståndet i vägg och bjälklaget fortfarande vara cc600 ;)
TN: Ingen ångspärr i golvet, tvärtom är det viktigt att eventuell fukt kan vandra igenom
AJ: Jag har fått samma tips men se till att plattan är "avjämnad" dvs tillräckligt slät för platon mattan och i vattring. Iövrigt kommer mitt golv se ut som följer: platon, ca 100 mm högtryck fast?! frigolit, golvärme panler för vatten (frigolit + aluminium panel) dubbel golv gips där jag skall ha klinkers och annars golvspån. Många har säkert åsikter om isolerings tjockleken men
vonSassen: ;) Här kommer ytterligare en länk med bra info om träfiber och luftspalter mm http://www.eko-byggelement.se/trafiber Helena med..... Sverige Stugan
ladde: Mitt tips "tyvärr" är att du börjar om.... Som du själv var inne på så tycker jag du ska använda dig av 145 isolering mellan åsarna. Med 95 så kommer den kalla luften möta den varma på insidan av isoleringen med följden att du får jättekondens vilket inte är så lämpligt. Gör som så att du stiftar plast en bit upp, skjut i isoleringen, stifta lite till, ta nästa skiva osv osv
ladde: Har du öppet runt isoleringen så att den snabbt torkar så bör du inte hinna få några problem, men kolla den innan du spikar igen i framtiden.
Borsalino: Har fem sektioner på vinden varav en del är mer eller mindre igentäppta vid yttertakets slut, dvs man ser inte ut och ingen luft silar väl igenom heller. Andra sektioner ser bra ut dock. Hur allvarligt är detta? Någon som har några erfarenheter? Kan man räkna med att luften från en intilliggande sektion vädrar ur tillräckligt? Tacksam för alla svar.
David: I de bygganvisningar jag sett till bastu ingår inte monteringen av fuktspärr. Ska det inte vara en sådan innan man sätter dit isoleringen? mvh David
tjo: Hej, håller på och gör om badrummet och skall isolera en kupa i samband med det. Se följande bilder: http://vilgot.no-ip.com/IMGP1236.JPG, http://vilgot.no-ip.com/IMGP1237.JPG Behöver jag ha någon luftspalt i denna konstruktion? Ytterväggen består av 2½" plank, under fönstret är det ingen yttervägg utan snedtak, dvs inomhus idag. Utanpå kupan är det plåt. Jag skall byta fönstret
knucko: Tack för snabba svar. Jag har även en annan lösning med uppreglat trägolv på plastskruvar som jag har funderat på. Men jag fattar inte vitsen riktigt med att bygga ett "torpargrund" innomhus. Med ett sådant så kommer all fukt från en platta att ventileras upp i huset. Och inte ligga kvar under en fuktspärr. Om man har en platta med tät fuktspärr så kan det väl alldrig göra något
BoD: Dubbla gipsskivor dämpar bättre än tjockare isolering. Samma sak med hängande innertak men då måste du kompensera med högre takhöjd och jag tror du får leta länge efter snygga såna tak... Men det kanske går att göra hängande träpanelstak? Ett tips är att jobba med planlösningen, t ex att ha en vägg med inbyggda garderober (eller klädkammare) mellan två sovrum, eller att ha
niax01: Den del som jag tänkte på är en tillbyggnad från 1974, om där finns diffspärr vet jag inte faktiskt. Det skulle ju kunna vara så att det inte finns med tanke på vad besiktningsmannen nämnde. - Ytter panelen är ej ventilerad, och det var viktigt att jag använde färg som släpper igenom fukt vid en om målning av fasaden-. :-/
osten: Friggo rular, det har bäst K-värde du kan hitta(om man jämför motsvarande tjocklek). Bor man som jag i ett gammalt torrt trähus så lär det brinna utav h-e ändå och det lär inte börja i friggon som inte är så lättantändlig som de typ 100 kubik spån som sitter i de flesta väggarna.
Fasting65: Du ska isolera rätt mycket - eftersom värme stiger uppåt. En 200-300 mm bör du nog lägga, men det är ju mycket annat som styr - takhöjd och annat... Hur man isolerar? Luftspalt mellan isolering och yttertak är ett måste - annars blir det som i vårt hus - se vår dagbok under januari... Isolering - vilket som är bäst? Ja, det är nästan omöjligt att svara på. Personliga
stugbyggarn: Nja. Dels pga allergi och dels pga att stugan skulle innebära sommarkatt så känner jag att jag är intresserad av en mer teknisk lösning. Är det ngn annan som har tips. har hört talas om att man ska pula in nylonstrumpor, men det skulle bli vääääldigt många strumpor. ;D
BoByggarn: Visst är EPS dyrt, men det är ju inte enbart "luft" du köper - utan även en "funktion"; isolering. Värt att tänka på när du är ute och shoppar cellplast är de olika kvalitetstyper som finns. Så beroende på vad du ska använda den till så välj det rätta
stugbyggarn: OK. Om man inte har golvvärme utan ska rusta en gammal stuga till gäststuga och bara har golvplank i nuläget (med plintgrund under - dvs bara luft) kan man lägga på ett plastlager för att skydda mot fukt, därefter frigolit och därefter vanliga golvplankor? Är det ok?
huvva: Hej! Det finns mycket information på nätet om isolering. Kolla t ex njb.se, dinbyggare.com eller tillverkare av isolering som isover m.m. Men jag ser direkt att du måste fördjupa dig. Ditt gamla hus har sk självdragsventilation, dvs luft kommer in genom springor lite varstans. Risken är dock minimal att du kommer att få så tätt att ventilationen blir för dålig med så gammalt hus. Du
marge: Har nu fått svar från Wirsbo ang detta. De rekommenderar oss att lägga 195 mm, just pga att man inte ska trycka ihop isoleringen. Eftersom vi inte vill att golvvärmen ska bygga ovanför bjälkarna så är det plåtar i glespanel i bjälklagret eller kasetter som gäller för vår del.
vonSassen: :-[ Jag kan inte bestämma mig!! Vet inte riktigt säkert vad som ska få ersätta mina kutterspån (tror det är cirka 360 balar x 1.876.542 små spånflagor) med ett ganska dåligt isoleringsvärde! Vilken isolering har bästa U-värdet? Någonstans har någon föreslagit mig 'frigolitpärlor, men minns inte vem och var! (obs, det var inte i förrgår) Några tips och råd. Har ett gott öga
Peter_Skoglund: Vad jag kan förstå skall du bygga ett bjälklag över en krypgrund. Lösningen på ditt problem är därför relativt lätt eftersom du ej bör använda någon ångspärr. Man antar att ånghalten (ej att förväxla med den relativa fuktigheten) i krypgrunden är högre än inomhus och därför kommer fukttransporten pga diffusion sker utifrån och in i konstruktionen. Du kommer heller inte få