4 449 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Gjuta in isolering?
Jag tänkte gjuta nytt golv i tvättstugan. Jag skall gjuta upp ca 100 mm. Tänkte sedan lägga klinker. Är det nån ide att kanske lägga en isolering 40-50 mm i betongen. Eller finns det nån smart lösning med el-golvvärme med isolering och allt?
Nån som har erfarenhet av en sådan ROT-lösning?
//Jonte
Nån som har erfarenhet av en sådan ROT-lösning?
//Jonte
Skall kanske göra nått liknande här.
Jag kan höja från befintlig platta 100mm och tänkte då lägga 50mm isolering och sedan gjuta ca30mm på det och överst skall det vara ett trä golv.
Är lite osäker på den gjutna plattans hållfasthet om jag lägger in vatten golvvärme slingor.
Räcker 30mm?
Att det blir lite med bara 50mm isolering under gjutningen vet jag. Det sägs att det skall vara 300mm under platta med värme i.
Men hur dåligt är det?
Jag kan höja från befintlig platta 100mm och tänkte då lägga 50mm isolering och sedan gjuta ca30mm på det och överst skall det vara ett trä golv.
Är lite osäker på den gjutna plattans hållfasthet om jag lägger in vatten golvvärme slingor.
Räcker 30mm?
Att det blir lite med bara 50mm isolering under gjutningen vet jag. Det sägs att det skall vara 300mm under platta med värme i.
Men hur dåligt är det?
En av anledningarna att jag vill gjuta en 30mm platta är att den kan jag få i våg utan stora problem. Den platta som finns nu är väldigt grovgjuten och varierar några cm upp och ner.
Jag skulle inte få golvet plant utan att först spackla eller gjuta på befintligaplattan.
Hur tror du fuktspärren klarar sig när den ligger mellan collplasten och en sådan grovgjutning?
Klarar den sig utan att bli hål i?
Men det du säger om trögt system är viktigt att tänka på. Kanske man ska isolera så högt som det möjligt är. Med spårade skivor för slang och sedan en tunn gjutning på det? För att få det plant.
Och sedan som du säger ett självbörande golv på det.
Vad söger ni om detta?
Jag skulle inte få golvet plant utan att först spackla eller gjuta på befintligaplattan.
Hur tror du fuktspärren klarar sig när den ligger mellan collplasten och en sådan grovgjutning?
Klarar den sig utan att bli hål i?
Men det du säger om trögt system är viktigt att tänka på. Kanske man ska isolera så högt som det möjligt är. Med spårade skivor för slang och sedan en tunn gjutning på det? För att få det plant.
Och sedan som du säger ett självbörande golv på det.
Vad söger ni om detta?
Tack för snabba svar.
Jag har även en annan lösning med uppreglat trägolv på plastskruvar som jag har funderat på.
Men jag fattar inte vitsen riktigt med att bygga ett "torpargrund" innomhus. Med ett sådant så kommer all fukt från en platta att ventileras upp i huset. Och inte ligga kvar under en fuktspärr.
Om man har en platta med tät fuktspärr så kan det väl alldrig göra något att plattan är fuktig?
Samma sak gäller platon innomhus varför ska plattan ventileras in?
Jag har även en annan lösning med uppreglat trägolv på plastskruvar som jag har funderat på.
Men jag fattar inte vitsen riktigt med att bygga ett "torpargrund" innomhus. Med ett sådant så kommer all fukt från en platta att ventileras upp i huset. Och inte ligga kvar under en fuktspärr.
Om man har en platta med tät fuktspärr så kan det väl alldrig göra något att plattan är fuktig?
Samma sak gäller platon innomhus varför ska plattan ventileras in?
Klicka här för att svara