Hej!

Härligt med forum för sådana frågor.
Här kommer mitt första inlägg och fråga:


Vi funderar på köpa ett eternitbelagt timmerhus.
Timret är ok, men det ska brädslås och tilläggsisoleras.

Hur mycket isolering kan det bli fråga om in- resp. utvändigt tro?

Innåt vill jag inte lägga många cm. men utåt kan det gå bättre.
Man får väl styra ut taksprången så det inte ser så dumt ut...

Men som sagt, nån som har nån idé?

/Henke
 
Hej!

På timmerväggens utsida räcker att du spikar asfaboard. På med läkt och sedan panelen. Insidan kan du lämna som den är. Golven kan du ösa ur gammal fyllning ur och ersätta med ny, får du plats med 20 cm är det bra. På bottenvåningen kan du bygga blindbotten av asfaboard. Vinden kräver tjockast isolering, minst det dubbla mot i golven. Viktigt är att få bort drag mellan golv/vägg, var nogrann.

Lycka till i husköpet!

/Jesper
 
..Du menar alltså att enbart asfaborden räcker som isolering utöver timret i sig.

Har för mig de räknar timret som 7,5cm gullfiber....är det nån sanning?

Bor ju i kalla Norrland, så jag tycker det känns lite med enbart asfabord ute.
Insidan torde ha isolering redan idag skulle jag tro. Det kanske kan räcka.
Men ute...

/Henke
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.