Hej
Kanske ljudexperten mr.Z kan svara på ngt av nedan (eller ngn annan för den delen):
Vi bor i ett parhus där vi har problem med stegljudsöverhöning (både från trappa och från grannens steg på deras 2:a våning (fullisolerat träbjälklag med sprutull)). Vi har nu undersökt detta närmare och snickarna har gjort två fel:
1: man har satt ihop de två lägenhetssklijande väggarna med spikbleck (4 cm breda) på ett antal ställen (kanske 6 bleck per våningsplan - alltså 6 bleck i överkant av underdelen på lghskiljande väggen och 6 bleck i överkant på överdelen av väggen). Frågan är om dessa bleck kan överföra ljud i någon större mängd? Jag har lyckats såga av det yttersta blecket på varje våningsplan men det kan bli värre att såga av de som är längre in i väggen (kan kanske gå om man fäster sågbladet i någon form av stång som man sen för i in mellanrummet mellan väggarna). Men man vill ju inte göra detta om det inte ger ngn effekt.
2: Varje sida av lghskiljande väggen skall vara täckt med dubbelgips. Men detta har man missat i ett c:a 20-30 brett band i kanten av bjälklaget mellan plan-1 och plan-2. Skall sägas att detta band med bara enkel gips ligger precis vid skarven mellan den undre och övre delen av lghskiljande väggen så det finns risk att luftljud kan passera igenom anar jag. Nu är det så att man kan utifrån komma åt att föra in en gipsskiva i detta utrymme. Dock kommer man ju inte att få helt tätt eftersom man bara kan komma åt skjuta in gipsskivan från sidan. Min fråga angående detta är om jag skall låta det vara en luftspalt eller skall jag skjuta in en gipsskiva eller skall jag skjuta in en skiva av annat material? Kan det vara bra att skjuta in en skiva av järn?
/Klein