Håller på att renovera min övervåning. När jag rivit ner gips på tak och snetak så ser jag att det är dåligt gjort med fuktspärren och att det finns många glipor i den, vilket gjort att isoleringen ovanför på sina håll blivit svart.

Jag har nu rivit ner fuktspärren och glespanelen för att sätta dit nytt fräsch, men frågan är om jag samtidigt behöver byta isoleringen?
Den ser sjysst ut för övrigt, så det vore skönt om man slapp byta den (och mer ekonomiskt).
Kan man behandla den med något för att ta död på det svarta, typ Boracol?

det svarta är nog möggel sporer..

kanske är lika bra att byta.. när kommer det annars att ske? ::)

Diffspärren/fuktspärren måste du iallfall åtgärda..

jag tror inte att Boracol kommer att funka. inte på isolering.. Där i mot på trä funkar det nog bra..

Japps. Antar att det är mögelsporer. Frågan är bara om jag måste byta eller om det är onödigt.
Hur stor är risken att det sprider sig om jag nu byter diff- spärren och ser till att det är supertätt underifrån.
Jag vill inte byta isolering för tusenals kronor i onödan.

Mögelsporer finns ju överallt och så fort det blir gynsamma förhållanden så kommer det komma upp nya mögelangrepp. Detta oavsett om det redan finns svarta fläckar i isoleringen eller ej.

Missförstå mig inte.
Om det är så att det ska måste bytas så byter jag det ju självklart, men som sagt. Vill inte göra det i onödan... Kan ju ha roligare för pengarna.

Hmm. Har funderat lite mer nu (ca 1 minut ;))
Det är vissa punkter i isoleringen som är svart. Där kan jag ju självklart byta.
Resten är ju fräsch, så när som på några fåtal ställen där det är lite lätt grågröngult ::)

Jag tror jag låter det mesta sitta, och byter bara dom värsta ställena.
Som sagt. Det räcker med ett nytt hål i den nya diff. spärren och så är problemet tillbaka.
I ärlighetens namn så tror jag det ser ut så här på dom flesta tak och vindar, om man bara bryter upp och tittar.

låter som en bra idé.. när man river panel brukar det nästan alltid vara "punkter" där det är mörka områden efter spikar (tavlor) o dyrligt där man har punkterat isoleringen.. Men är det större områden så bör man nog byta dom utsatta områderna.. dvs inte hela väggen..

Huvudsaken är väll att man sover tryggt ;)

Hmm. Jag sover tryggt, men det gör man ju alltid om man kör huvudet i jorden och låtsas som om problemen inte finns :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.