1 166 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Misstänkt isolering
Hej. Var hos en bekant nyligen. Han håller på att renovera ett gammalt hus, och när han bröt upp det gamla trägolvet, så hittade han nån sorts vit isolering. Den låg lite större bitar, som smulades sönder väldigt lätt, och blev till pulver.
Kan detta vara asbest? Jag jobbar med rör och det här påminner lite om asbestisoleringen man hade på rörböjar förr.
Husets ålder är lite oklar, men ursprunget är nog från början på 1900 talet. Men troligtvis har denna isolering tillkommit senare
Tacksam för svar
Kan detta vara asbest? Jag jobbar med rör och det här påminner lite om asbestisoleringen man hade på rörböjar förr.
Husets ålder är lite oklar, men ursprunget är nog från början på 1900 talet. Men troligtvis har denna isolering tillkommit senare
Tacksam för svar
Ok. Ska se om jag inte kan fixa en bild om inte han redan har byggt in det igen.
Underst i bjälklaget ligger det tjärpapp, sen ligger denna isolering ovanför.
Det är ju inte helt omöjligt att det är pur-skum som de har lagt dit.
Det påminner nästan om gipsdamm när man smular sönder det.
Underst i bjälklaget ligger det tjärpapp, sen ligger denna isolering ovanför.
Det är ju inte helt omöjligt att det är pur-skum som de har lagt dit.
Det påminner nästan om gipsdamm när man smular sönder det.
ett tag så fick man för sig att man skulle spruta in isolerings skumm. Framför allt i golv konstruktioner.. det visade sig inte vara så bra då det inte gick in överallt under golven utan la sig i stora områden, dock så blev stora ytor helt utan isolering.. Kanske är det något sånt..
Man gjorde så för då slapp man bryta upp hela golvet.. låter ju bra iallfall.. synd att det inte funka..
Man gjorde så för då slapp man bryta upp hela golvet.. låter ju bra iallfall.. synd att det inte funka..
Klicka här för att svara