Hej!

Renoverar badrummet och behöver ett snabbt tips - jag måste regla upp golvet och undrar om man kan använda vanligt grundpapp som fuktskydd mellan plattan och isoleringen/reglarna. Det blir enklare iom att jag behöver använda kilar i delar av rummet för att få golvet i nivå men det handlar om mm. Vanligt fuktskyddsplast skulle vara för opraktiskt tror jag i detta fall.

Vad är det för platta, en gammal taskigt isolerad platta på mark?

Jag gillar inte alls dessa konstruktioner. Lägger man heltäckande plast som fuktskydd så stänger man in reglarna och isoleringen mellan två täta skikt, med risk för fuktproblem med tiden. Lite fukt kan ju ta sig in, men har svårt att ta sig ut. Lägger man bara syllisolering under reglarna så kan fukthalten också bli för hög om det kommer tillskjutande fukt underifrån.

Jag skulle verkligen rekommendera att du gjuter upp med lämpligt material istället för att regla, det blir en oändligt mycket bättre konstruktion. Cementbunden leca är smidigt om man behöver bygga mycket i höjd, men EPScement eller golvbruk funkar också bra.

Ja, precis, en gammal platta men jag måste ha uppreglat golv. Har inget val med tanke på konstruktionen vilken har hållit i 50 år utan större problem egentligen. Allt virke är helt friskt förutom vid golvbrunn där det har läckt ovanifrån och det är anledningen till renovering. Golverglarna har bara vilat på tunna kilar av impregnerat trä och har inga skador alls underifrån. Att jag undrar om grundpapp är för att den gamla isoleringen (som inte kan användas igen) är klädd med nån typ av tjärad papp för att, förmodligen, vara lite starkare (jag ställde likadan fråga i en annan tråd men det har visat sig att sån isolering inte finns längre). Nu finns det en version som används i tak men är klädd med vanlig papp på ena sidan vilket egentligen duger som ovansidan men man brukar ju inte lägga glas/stenull direkt mot betong.

• Gilla
Niklas Kicko
  • Laddar…
Men val har du väl, du är väl inte tvungen att bygga likadant?

Men ska du nu göra det så tror jag att syllpapp är den bästa lösningen. Hur du skyddar isoleringen bäst vet jag inte, men kanske någon form av papp där också. Jag hade föredragit att inte lägga något helt tätt över hela golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.