Byggahus.se
Hej.

Vi är i full färd med att isolera vinden på vårat 1,5 plans smålandsvilla. Boyta bottenplan är 94kvm. Innermåtten är som följande (uppskattade 45° lutning på snedtak):

Vindbjälklag: 37 kvm (Alternativt 50 cm Isover Uni skiva / lösull)
Snedtak: 52 kvm (260 mm ekofiber)
Gavlar: 30 kvm (260 mm ekofiber)
Vägg: 26 kvm (260 mm ekofiber)
Takfot: 26 kvm (40 cm Isover Uni skiva / lösull)

Idag kommer en representant från en återförsäljare för ekofiber.
Är det någon annan som har sprutat in ekofiber på vinden, vad blev er kostnad i så fall?

Beskrivning:
Jag har tänkt mig 3 cm luftspalt med wentiwell alternativt liknande eller 1 x 1" läkt och masonite. Som diffusionsspärr funderar jag på duk 28/70 reglar med cc300 och väggmaterial gips.
Det kommer att sitta gavelventiler i varje rum. Frånluft i badrumet till pannan.
Låter detta som en bra konstruktion? Vad kan värmebesparingen bli om man ökar varje isoleringstjocklek med en 45:a? Är det värt det?
 
Hej,

Det beror ju lite på olika firmor, men det brukar ligga på ca 400-600kr/kubikmeter. I ditt fall alltså runt 9250kr. Om du tycker att du har plats för isoleringen så tycker jag absolut att det kan vara en bra ide att lägga på lite extra. Besparingen kanske inte blir så stor, kanske 3-4% om man räknar med att 25% av värmen går ut igenom väggar.Du får snarare bättre komfort och lite framförhållning inför framtidens osäkra/svängiga energipriser. Jag vet inte vad du har för uppvärmning idag. Men har du tex el så är det mer ekonomiskt att isolera än om du tex har egen ved för uppvärmning.
 
Då tillkommer arbetskostnaden antar jag. Blir inte allra värst alltså.
Har tanke på att regla upp på dom 170 mm jag redan har med 2 x 45. Men kanske skall gå på en 45 a till då.
Jag har frånluftvärme. Nybyggt så jag har ingen aning om årsförbrukningen.

En fråga till är väl om det är nödvändigt med gavelventiler i vindbjälklaget? Skadar väl antaglgen inte.
 
Jag räknade enbart på vindbjälklaget nu 37kvm. Hoppas du uppmärksammade det!

VVägg: 26 kvm (260 mm ekofiber)
Har tanke på att regla upp på dom 170 mm jag redan har med 2 x 45. Men kanske skall gå på en 45 a till då.
Enligt ovan hade du 260mm ekofiber i väggen och sen skriver du 170mm. Blir lite förvirrad här. Om du ska isolera insidan bör du inte överstiga 1/4 av totala isoleringstjockleken på insidan av diffspärren, för en sådan har du väl? Anledningen är att du då kan få varm luft (som bär fukt bra) att möta en kall yta vilket fäller ut fukten i luften vilket kan ge mögelproblem i väggen. I ditt fall med 170mm isolering bör du alltså inte lägga tjockare isolering än 45mm innanför diffspärren. Vill du ha tjockare får du riva diffspärr och sätta ny efter isoleringen, vilket ofta är svårt och jobbigt. Kör på 45mm eller isolera utifrån istöllet.
 
Angående ekofiber, såg just detta i en tråd längre ner i isoleringavdelningen.
ca 60m2 och 40cm tjock, landar på ca 11 500:- Sen kan vi söka och få 30% i bidrag hos kommunen. Så det blir inte allt för dyrt =)
dvs ca 480kr/kubiken
 
Jag menade naturligtvis att jag har räknat med 170 mm plus 2x 45 = 260 mm, och då som du skrev i första svaret att det vore bra att öka på med en 45 a till.
Diffspärr är tänkt använda duk, skrev det i första inlägget under beskrivning.

Räknar jag på totalt så blir det såhär:
134 kvm * 0,300 mm ekofiber = ca 40,2 kbm x 480 (som i svaret ovan) = 19296:- (vägg, gavel och snedtak)
Plus Vindbjälklag och takfot på 400 mm = 63 x 0,4 = 25,2 x 480:- = 12096:-

Summa sumarum blir då: 31392:-
Nu börjar vi hamna på de siffror jag har förväntat mig.

I och med att jag isolerar väggen nedan snedtaket, så kanske jag skall värdera om ifall det behövs isolering i takfoten. Det ligger redan 270 mm i golvbjälklaget. Jag kan då räkna bort 26 kvm * 0,4 * 480= 4992:- Plus att jag får inspektionsmöjlighet till frånluftsystemet.
 
13300:- ink. moms för 20m3 isolering har jag i en not. nånstans.
Kan det stämma tro?
 
Jag fick ett bra pris nu. Troligen att ganska bra pris.
Totalt skulle det bli 23750. Då gör jag allt förarbete omch han rådde till att använda plast som diffspärr. mer exakt får jag när jag kommer hem. Skall kolla exakta kvm han har räknat på med. Återkommer.
 
Aha, nu börjar det klarna...tyckte väl att jag missat något.Kul att du fick ett bra pris. Jag trodde det var ett befintligt utrymme med redan monterad diffspärr som skulle tilläggsisoleras.

Menar du att du ska köra 45mm extra ekofiber eller gör du en 45mm skiva och lägger installationer i den för att slippa hål i diffspärren? De dubbla 45orna var alltså ekofiberfyllning och inte uppregling med skivor som du menade alltså?
 
Just det. En nyisolering :)

Jag menar så här sett utifrån och in:
luftspalt
regla på befintlig 170 mm med 45 + 45 mm = 260 mm ekofiber
diffspärr
28 x 70 alt. 35 x 70 gles med 300 cc
Gips
 
Just det. En nyisolering

Jag menar så här sett utifrån och in:
luftspalt
regla på befintlig 170 mm med 45 + 45 mm = 260 mm ekofiber
diffspärr
28 x 70 alt. 35 x 70 gles med 300 cc
Gips
Jo tänkte väl det. 260mm borde ju räcka. Ibland lägger man ett extra skick om 45mm där man drar bla installationer för att på så sätt slippa punktera diffspärren i onödan. 260mm isolering räcker alla gånger, särskilt i västra götaland. Ibland glömmer man att på tex 60-talet var standard 100mm, oljan var billig då i och för sig (och medeltempen något lägre). Hamnar du på 305mm i väggar och mer därtill i taket så bör du få en billig uppvärmningskostnad i framtiden. Viktigt är också att se över ventilationen och tätheten i konstruktionen. Isolering står sig ofta slätt om ventilation och täthet är kass.
 
Ventilation kommer att bli såhär.
I vindbjälklaget blir det en ventil på var sida på gavlarna.
Boutrymmet blir det en över varje fönster. två sovrum med en i varje rum alltså, en tvavdelning med en över fönster. Det finns en takkupa med två fönster på långsidan, där sätter jag en över varje fönster. Sedan blir det ett badrum med frånluft.
Detta bör räcka.

En fråga är väl hur jag skall göra i det tilltänkta badrumet med diffspärr. Vad jag har sett så råder det delade meningar om plast eller inte där. Iom att det blir ju en ångspärr i form av tätskikt i badrummet. Många förodrar duk där badrumet är tänkt. Jag är lite inne på det spåret.
 
Jo, det är klokt att inte ha två spärrar som stänger in ett organiskt material eller ett oorganiskt som drar åt sig fukt och utsätter omgivningen för det. Fuktspärra våtrummet och gör en passage i diffspärren mot ytterväggar. Ventilationen i kombination med fuktspärren tar hand om det mesta. Det är mycket rabalder med våtrum nuförtiden. Är man ordentlig och använder sunt förnuft så finns det ingen anledning till oro. De flesta fuktskador i badrum beror på bristfälligt arbete eller större vattenläckor. Det finns inget badrum i världen med stopp i avloppsbrunnen och 5cm djupt vatten på golvet som håller tätt mot övriga huset. Första alternativet går å andra sidan att skydda sig mot....
 
Framgår det av offerten vilken densitet det ska vara på isoleringen i väggar och snedtak?
Har mindre bra erfarenheter av några som kränger isolering från Ekovilla kring Umeå. Sprutar man enligt deras offert (vilket jag gjorde) så är det tomt längst upp i snedtaket efter ett tag... Vi gipsade inte snedtaket med detsamma så vi hann se hur det sjönk... :mad:
Fick fylla på med ca. 30% mer isolering.

Kolla under konstruktionsritningar på http://www.thermofloc.se Deras rekommenderade densiteter verkar ärliga. Lägg er helst i överkant på dem. Och säg till leverantören att kontroller med värmekamera kommer att ske.

Hota alltid med att besiktning av isoleringen kommer att ske med värmekamera efter 1-2 år är mitt råd. Fast hur kul är det att fylla på med lösull när man har flyttat in? :D
 
Jodå. Det är allt inkluderat. De som gör jobbet är ju auktoriserade att installera ekofiber (ekofiber.se) och där framgår det klart och tydligt viklken densitet det skall vara vid en installation ( http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=1&tabid=2 ) och kika under byggvarudeklaration. Jag kommer att få hemskickat offerten. Skall kika mer på den då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.