Hej

Håller på att bygga om min inredda vind och har hamnat i beslutsvånda när det gäller hur jag ska isolera på bästa sätt. Byggt -52.
Jag tar bort spån och istället spruta in ekofiber, jag salar ut takstolar (innåt) för att få större tjocklek på kommande isolering och lägga in luftspalt mellan yttertak och isolering.

Frågan är om jag ska isolera hela vägen ut till takfot eller om jag ska isolera själva stödbenet. (Jag bifogar en bild som jag kopierat från en annan diskussion, tack.) Bilden visar hur själva konstruktionen ser ut. (texten i bilden är inte aktuell), stödbenet hos mig är dock sne.

Alt 1
De som ska spruta ekofiber önskar att jag isolerar hela vägen ut till takfot, 17 cm mot yttertaket. På så vis får man separata fack vilket är bra för att skapa bra densitet i fyllningen.
Jag bygger sedan en rak innervägg mot bostadsrummet som bara har till uppgift att göra det snyggt med raka väggar, dvs ingen isolerande effekt (isoleringen ligger ju mot yttertaket).

Alt 2
Mitt egna förslag handlade om att isolera efter takstolen fram till stödbenet och därefter i själva stödbenet. Mitt stödben är snett till skillnad mot bildens stödben, vilket innebär att det mot golvet neråt får en bredd av 70 - 80 cm. Uppe mot takstolen får isoleringen i stödbenet c:a 20 cm tjocklek. Den yttre kattvinden blir alltså oisolerad på samma sätt som den är idag. Jag tänker i och för sig bättra på isoleringen ner mot bottenvåningen med delar av kutterspånet som tidigare fanns i innnerväggarna.

Utrymmet i den sk kattvinden kan jag egentligen inte använda till något ändå (för liten till förråd).

Så här tänker jag:

Alt 2 går åt mer ekofiber = dyrare (gör inget om det blir ett bättre/varmare klimat i rummet).

Alt 2 blir varmare eftersom isoleringen sitter an mot inneväggen. Inneväggen i alt 1 blir kallare eftersom utrymmet innanför inte är uppvärmt bara isolerat.

Alt 1 kanske ger upphov till fuktproblem eftersom utrymmet bakom inneväggen i sig inte blir ventilerat på samma sätt som boutrymmet (undertryck med självdrag i skortsen).

Alt 2 kräver en inspektionsgång genom stödbensväggen på kanske 40 - 50 cm djup, = problem?

Arbetsmässigt så tycker jag alt 2 är enklare, leverantören av ekofiber tycker alt 1 är enklare för mig.

Värt att nämna är att den tidigaresågspånsfyllningen fanns i själva stödbenet, c:a 12 cm tjocklek. Dvs principen som de byggde 1952 är som min lösning.

Har ni några synpunket på alt 1 eller alt 2 så är jag mycket tacksam.

• tak.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej ! ibland har vi byggare samma funderingar som du har.han som sprutar tyckte nog att det va lättare att spruta längs takstolen.jag skulle nog isolerat ner på den korta väggen ,men samtidigt isolerat den korta takbiten mot undervåningen.

snickar_lasse skrev:
jag skulle nog isolerat ner på den korta väggen ,men samtidigt isolerat den korta takbiten mot undervåningen.
Hej!

Vart lägger man plasten i så fall om man har isolerat både snedtaket hela vägen ned samt stödbenen. Skall diffspärren följa snedtaket?

plasten mot den varma sidan.

snickar_lasse skrev:
plasten mot den varma sidan.

jo, men här finns det två "zoner", rummet innanför stödbenen och området utanför stödbenet.

Säg att taket har 20cm isolering men sedan isolerar man bara typ 10cm vid stödbenen för att inte ungarna skall leka ute på "kattvinden" och lyssna på vad som händer i rummen innanför. Är det inte lika bra att köra plasten i snedtaket hela vägen ned (på varma sidan), alltså inte vika av från snedtaket vid stödbenen och gå rakt ner där.

snickar_lasse skrev:
hej ! ibland har vi byggare samma funderingar som du har.han som sprutar tyckte nog att det va lättare att spruta längs takstolen.jag skulle nog isolerat ner på den korta väggen ,men samtidigt isolerat den korta takbiten mot undervåningen.
Efter viss vånda och nytt snack med han som kommer att blåsa in ekofiber så blir det att isolera ner mot den korta väggen (stödbensväggen) samt att jag lägger på ordentligt (45 cm) ut på den korta biten mot undervåningen. Jag gissar att det blir varmare där också. Tills idag så har där endast funnits 15 cm grovt sågspån (ej kutterspån).
Tack för din åsikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.