Så här är det.
Huset är reviterat och byggt 1938 på gotländsk kärnvirke. Taket är plåt med luftning mellan plåt och pappen. Det är tät bördning med 1 tum tjocka brädor. Jag har rivit bort all virke invändigt för att kunna isolera allt klokt, och all virke ser kanon fint ut.
Nu är det så att jag skall ha en luftspalt på ca 5 cm mot bördningen och öppna upp vid takfoten och sätta 2 galler i vardera gavel och ventilera alla luftspalter via dessa. Därefter följer jag upp med en 95a iso och ytterliggare en 95a på tvären över takstolarna och slutligen växla av med en 45a på slutet. Frågan är då om jag skall ha en ångspärr eller ej??

Fråga 2 fast väggar. Där är det spontat 1 tums virke på tvären sen är det hönsnät och vass och vad det nu de hade på den tiden. Ingen krånglig konstruktion. Kan jag isolera direkt på paneln invändigt? eller bör jag krångla med vindpapp och nån luftspalt. Samma här: Ska jag ha en ångspärr??

Jag har läst på forumet och kom fram till att alla fallen är unika. Det finns inget allmänt rakt svar på detta.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig, börjar bli seg i hjärnan av allt grubblande och klurande.

1. Ja på insidan av isoleringen, lämpligen mellan 95an och 45an om du kommer att ha många genomföringar för el mm mellan innertak och isolering. Annars lägger du den mellan innertak och 45an.

2. Du vill ha en vindtät vägg, alltså lägg gärna på en vindpapp på panelen om det inte är vindtätt.. Regla upp på avstånd 45mm-70mm innanför panelväggen beroende på hur tjock isolering du vill ha. Lägg isolerskivor på längden i detta utrymme. Därefter isolerar du mellan de stående reglarna (kanske 70-120mm, beroende på behov). Därefter fäster du ångspärren.

Anledningen till att du ska ha en ångspärr är att varm luft inifrån går in i väggen och kondenseras i den kallare väggen med fuktproblem som följd. Alternativet är att använda isoleringsmaterial som tål diffusionsvandringen bättre tex. kutterspån och ekofiber. Slutligen se över ventilationen. Har du väl fungerande ventilation så minimerar du också fuktproblem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.