Isolering
myntha: Har kollat rundor här lite men inte hittat några som har haft problemet med trapphuset, hoppades att det va för att alla redan hade lyckats lösa det på ngt smidigt sätt och i så fall ville berätta =) finns inga ventiler, 2,60 högt så man kan ju sänka lite. det är blandade ljud, buller, musik, steg.. men inget pris är för högt för att få sova så alla tips är välkommna :P
Mikael_L: Där har du ju en poäng, som jag helt missade. Om det är stort värmeläckage (stort hål) så innebär det ju att väggen kan betraktas som en 45mm isolerad regelstomme, med difftäta plasten på helt fel sida, och det är ju inte bra. Hmmm, om jag hade resurser och tid skulle jag vilja undersöka temperaturgradienten i springor av olika storlek. :o
alen: Plasten hindrar fuktvandring som sker om du har differenser i ångtrycket (i praktiken olika temperaturer) mellan inne och ute. Du kan få problem med fukt, men knappast så mycket att det blir mögel o röta (om du nu inte har någon slags fuktskapande verksamhet i förrådet). Den som lever får se, du får väl sätta ner elementet till några plusgrader och se vad som händer. Det brukar ju
alen: Egentligen borde det väl inte behövas någon ångspärr, om väggarna möter varandra direkt - vad man vill undvika med ångspärr är ju att varm fuktig luft kondenseras mot kall yta, och garaget kommer ju vara kallare än huset?! Men det kan ju vara så att ytan där garaget möter huset består av en panelad vägg med luftspalt mellan panel / vägg+isolering, där det kommer in kall luft
buhu: Hur isolerar man en 20ft container ? Funderar på att snåla och köpa en oisolerad 20ft container och isolera den själv. Priset skiljer nästa 20-30 tusen kronor(20k oisolerad, 40-50k isolerad 20ft) så jag tycker man bör få lyckas få en välgjord container själv för det priset. Fråga är hur man ska göra och vad man ska använda. Containern är ju refflad så den är ju inte optimal att
pärzon: Eftersom huset är gammalt har det nog varit isolerat med spån edyl en gång i tiden. Vanligen tillsatte man kalk för att hålla skadedjur och mögel borta. Kan tänkas att det ger ett visst brandskydd också.
FemTummar: När första paniken börjar lägga sig så ser det ut som att vi kommit lindrigt undan trots allt. Det är inte mycket vatten som kommit in, det har runnit längs skorstenen, följt en tillstötande bjälke tills den stöter mot innertaket och därefter hittat vägen ned i köket. Det bör betyda att om det finns en vattensamling nånstans så är den liten och ligger helt över innertaket och
pärzon: Isoleringen bör ju egentligen ligga på marken. Detta för att skapa ett varmare och torrare utrymme. I vårt hus har vi kutterspån (från 60 talet) blandat med kalk och tidigare var det även inproppat glasull i en del av facken. Glassullen hade dragit åt sig en hel del fukt med påväxt som följ. Dessutom hade mössen haft julafton i glassullen, medan kutterspånsfacken var helt rena från
toffer: Ska isolera mitt garage, först och främst för att uppnå brandklass EI30. Har först tänkt att isolera enligt föjande: Tak - 95mm isolering + plast + takgips. Väggar - 95mm isolering + plast + OSB + gips. Då jag nu kan få tag i vitlackad 0,7mm vfz plåt mycket billigt så funderar jag på om det funkar att byta ut gipset på väggarna mot detta och fortfarande uppnå EI30.
Camilla Lillan: Hej, Jag har under en rätt lång tid funderat, läst på olika forum och sidor på nätet om att isolera taket. Det sägs ju att en stor andel av värmen försvinner ut där och att man har mycket att tjäna på det. Jag bor i ett hus från 30-talet med brutet tak. Övervåningen har relativt lågt i tak , snetak och kattvindar. Att isolera innifrån som många gör är inte riktigt ett
flamestrike77: Hej, Jag och min sambo bor i ett hus som är byggt i omgångar, 1-plans med källare. Första delen är byggt i början av 60-talet och är lite smått dragig. Funderar på att tilläggsisolera men har ingen lust att förlänga taksprånget så maximala tillägget kan vara 45mm. Idag är det 90mm och av någon anledning dubbel panel. Vi har två olika tankar; den första är att tilläggsisolera
Yrrol: Man tycker ju det... Hade dock inte blivit förvånad ifall jag nu gjorde det och i efterhand visat sig att det var menat att var tomt och vips så börjar huset mögla osv.. :)
cederbusch: Puffar lite för tråden. Har också köpt hus med odränerad/oisolerad källare (normalt fuktig dock) och funderar på om det är vettigt att se över isoleringen i bjälklaget. Framförallt undrar jag om det är vettigt att se över isoleringen i "trapphuset". Taket i källartrappen är ju trappan till andra våningen. Osäker på hur det ser ut med isolering där. Och in till entreplanet
Egon84: Jag hade vindpapp på utsidan, glasull i och byggplast på insidan, skar en skåra i plasten som jag stoppade in ullen i, funkade hela vintern utan problem.
puu: p-l: vad ha du förutom utvändig cellplast. Jag har bestämt mig för att lägga 10 cm utvändigt med diffusöppan "papp" mellan råsponten och cellplasten. Men jag är osäker på vad jag ska ha mella takstolarna. Cellplast är ju enkelt men det kanske andas bättre med någon träfiberisolering.
chrille112: Glömde nämna att det här är rummet mitt i huset (en hall), så då kanske det inte gör så mycket att den är 1 cm för lite?
kuse: Bumpar denna tråden lite. Måste ju vara massivs med människor som har varit i valet å kvalet att isolera invändigt eller inte vid renovering.
Dava: Hej, jag har ett 2 våningshus hus från 1946 där på undre plan ett rum på en vägg är isolerad med rockwool värmevägg. Vi har broschyren från den, verkar vara runt 1991 detta skedde. värmeväggen är en cellplast med monterad gips på som man enkelt skruvar fast med stålreglar på insidan för att tilläggsisolera. Rummet är ovanför mark (inte sutteräng) och endast en vägg är
nicklaz: Gör för guds skull på det enklaste snabbaste mest lättvindiga sättet. Riv gipsen på ena sidan väggen och isolera med stenull. Sedan gipsar man på igen alt plyfa först och sedan gips. Det är väl en innervägg i ett hus vi talar om ingen inspelningsstudio? Kommer att bli en enorm skillnad jämfört med att inte ha något. :)
andersmc: [citat] Ja, det vi diskuterar här är just trossbottenboard och den är framtagen för just detta ändamål. Det är den produkt man huvudsakligen använder till trossbotten. Lägg du skivorna med lite överlapp. Om inte annat försvårar du för getingar och annat otyg att ta sig in och bygga bo i bjälklaget.
Energiberäknaren: Det gäller samma regler i alla kommuner. Om det är ett permanenthus (ej fritidshus) så finns det krav på att tak, golv, väggar, fönster och dörrar tillsammans skall var tillräckligt bra. De få ha ett genomsnittligt U-värde (U-medel) på högst 0,5 W/m2 °C. Ett bra tak kan då kompensera för något sämre väggar, exempelvis. Det kan således finnas hur många kombinationer som helst.
CHEMAS: Är det verkligen någon som fått problem med att inte använda diffspärr i väggar eller tak?
hokanp: Hos min lokala handlare hade material samt hyra av maskin kostat:' 38*169=6591:- inkl. moms maskinen kostar inget. Använder lösull så mycket jag kan. Slipper att pussla runt bjälka mm. Rycker lite men det får man ta. har sprutat själv c:a 200 m2
Krawk: Tätning med fogskum i en brandavskiljande vägg? Verkar inte vara en bra ide. Hade dock lyckats läsa förbi att väggen redan var spacklad med gips. En sådan vägg borde man inte höra tal tydligt igenom om den är ordentligt utförd och det inte finns glipor. Antagligen ansluter inte väggen ordentligt till taket. Omöjligt att säga utan att se hur det faktiskt ser ut dock.
cariell: Hej! Jag har en uppsatt stomme med tegeltak på 6 x 12 meter som jag först bara tänkt ha två carportar och ett förråd i med panel både på utsida och insida av estetiska skäl. Den ena långväggen är spikad med liggande panel utan papp och gränsar till en pool. Vid närmare eftertanke funderar jag istället på att bara göra en carport i den ena främre delen mot gatan samt lämna
ganskaanonym: Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte ha ventiler på taket, under pannorna? Så är det gjort i vårt hus i alla fall. Fyra stycken ventiler per "brytning", vilket innebär 16 stycken totalt.
erdu: Hej, jag precis rest en friggebod och undrar om man kan isolera golvet i efterhand. Den står på lecablock. Kan man lägga cellplast på golvet och sedan "nytt" golv. Tappar lite takhöjd men det gör inget. Eller finns det smartare sätt. Det är inte tänkt som bostad utan vill bara att det är plusgrader i boden på vintern.
Egon84: Energiberäknaren säger att u-värdet minskar från 0,32 till 0,15 med 15% reglar medräknat. Stämmer det då att hälften så mycket värme kommer pysa ut genom taket? det låter ju rimligt med dubbla tjockleken... Att jag väljer spån är för att det var spån innan och huset saknar ångspärr, plus att det är billigt att köpa, köper från lantmännen.
Sylar: Min kåk är 6 år så jag har rätt till ROT-avdrag. Hur mycket av 120 000kr är arbetskostnad?