Har ev planer på att tilläggsisolera på insidan och vill ha cellulosaisolering. Har sökt en massa men det enda jag hittar är lösullsvarianter som sprutas av entreprenör. Det känns onödigt dyrt när det är en enkel sak att göra själv. Gillar inte lösull i väggar heller eftersom det sjunker.

Sen hittade jag vitalskivan men det fanns visst inga återförsäljare i Sverige så det blir nog för dyrt. Vill helst ha 70-95 mm.

Nån som känner till något annat?

Var bor du? Jag hyrde maskin och köpte lösullen från ABIS i täby/arninge (de mer perifiera delarna av Stockholm...) och sprutade väggarna. Det är rätt lätt att göra själv. Hade dock förmånen att kolla hur proffsen gör innan jag själv isolerade.

Lösull med spruta sjunker inte. Det är bevisat - se ekofibers sajt nånstans... Gammal träull/sågspån som man HÄLLDE ner i facken i väggarna sjunker. Blanda inte ihop dessa tekniker.

Här finns lite bilder och text på vår tilläggsisolering:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_juli.html
ps. Använd aldrig, aldrig, aldrig ICOPAL Windy för detta bruk. Det lärde vi oss. Duken är alldeles för flexibel. Istället skall PAROC Vindtät användas - eller dylik.

Kollade era bilder lite och fick några fler frågor. Jag förstår inte verför man ska ha en vindtät duk INNANFÖR isoleringen? Är det bara för att hålla den på plats eller fyller den någon annan funktion också? Känns annars som att man frukar ha det på utsidan av huset. Eller är det som ångspärr ni tänkt den?
Vi tänkte ha spån och gips i våra innerväggar. Jag hade tänkt att man kunde sätta spånskivorna, spruta innanför dom och sen sätta upp gipset som även täcker över "insprutningshålen". Har jag tänkt fel då? Då skulle jag slippa de vertikala reglarna och vindduken.
Vad kostade det att ungefär att hyra maskin+lösullen? Jag bor utanför Uppsala och har inte så långt till Täby.

Duken har man för att hålla emot isoleringen. Det blir ett rätt rejält tryck när man blåser in isoleringen. Annars skulle isoleringen sjunka ihop med tiden. Jag är rätt säker på att skivor inte klarar av att hålla emot trycket. Det är därför ni bör ha Parocs duk istället för ICOPALs. Pacoc-duken töjer sej ingenting, utan håller emot isoleringen.

Kommer inte ihåg vad maskinen kostade - men det var ingen större kostnad i samband med att vi köpte isoleringen där.

Har bauhaus slutat sälja Vital?

C
Funderar själv på att isolera med thermofloc i garaget. Tror ni att vanlig vindpapp med spikreglar på cirka cc60 kan hålla emot när man blåser in isoleringen? Har ingen lust att riva ner all vindpappen och alla spikreglar igen. :(

nilsc skrev:
Har bauhaus slutat sälja Vital?
Men det vore ju perfekt om det finns där! Hoppas!

Knaparn skrev:
Men det vore ju perfekt om det finns där! Hoppas!

Nej! Det fanns inte.. Dom hade inte ens hört talas om det.

buschtjej skrev:
Kan det här vara något? [länk]

Sidan var konstig.. Verkade vara lösull det också..

Knaparn skrev:
Har ev planer på att tilläggsisolera på insidan och vill ha cellulosaisolering. Har sökt en massa men det enda jag hittar är lösullsvarianter som sprutas av entreprenör. Det känns onödigt dyrt när det är en enkel sak att göra själv. Gillar inte lösull i väggar heller eftersom det sjunker.

Sen hittade jag vitalskivan men det fanns visst inga återförsäljare i Sverige så det blir nog för dyrt. Vill helst ha 70-95 mm.
Vital finns på ett antal ställen i Sverige, det är nämligen lagervara hos Bauhaus. Finns alltid hemma i alla standardtjocklekar enligt tjejen på byggmaterialavdelningen jag snackade med när jag började planera för min kommande isolering.

Redigerat:
Lostorp skrev:
Vital finns på ett antal ställen i Sverige, det är nämligen lagervara hos Bauhaus. Finns alltid hemma i alla standardtjocklekar enligt tjejen på byggmaterialavdelningen jag snackade med när jag började planera för min kommande isolering.
Jag var på Bauhaus i Uppsala idag och dom hade aldrig hört talas om det.. Alla butiker kanske inte har samma sortiment då? Men då kanske dom skulle kunna ta hem iallafall.

basseman skrev:
Skivor bör du kunna hitta här: [länk] och en bekrivning av skivan hittar du på
[länk]
Det har var absolut hjälpsamt! Hittade åteförsäljare inte alltför långt bort.

Är det någon som har nån uppfattning om vad som kan vara bäst av Vital eller Feeling wood från Thermofloc?

Både Vital och Feeling wood består av pappersmassa. Pappersmassan är för Feeling wood så kallad CTMP. Detsamma gäller antagligen också för Vital. CTMP har liksom all pappersmassa den stora nackdelen att det snabbt växer (mögel mm) i den när den är/blir fuktig. Isoleringsmaterialen bör därför vara impregnerade med någon form av fungicid (mögelhämmande medel).
Enligt informationen på Vitals websida så skall den vara impregnerad med någon fungicid men det är oklart med vilken. Feeling wood är impregerad med ammoniumpoyfosfat för att förhindra brand men det finns ingen fungicid.
Se även http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=367:isoleringen-klarar-eld-men-inte-vatten&catid=44:isolering&Itemid=68

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.