Hej!
Första inlägget, hoppas jag valde rätt forum! Är på gång att renovera ett hus från -54 (1 1/2 plans med källare). Mellanbjälklaget är av betong, med uppreglat golv ovanpå.

I golvet (reglat bjälklag ovanpå betongen) ligger sågspån samt någon form av lättbetong/leca "smulor" (från ca 5-70 mm diameter). Jag undrar vad detta kan vara, är det vanligt att man pytsade i smulor av detta slag för att fylla upp bjälklaget? Eller är det rester från hela stycken som av någon skada "vittrat" sönder? Det verkar vara torrt och fint, ingen konstig lukt eller liknande.

Hoppas det finns någon som kan svara på detta.
Edit: Vet att jag inte har koll på fackspråket, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :-)

I övrigt, hatten av till alla som gjort renoveringslivet enklare genom kloka svar på detta forum!

Redigerat:
kan vara kalk som man blandade med sågspån. Hjälper till att buffra fukt i spånet så det inte börjar mögla, gör det otrevligt för möss och annan ohyra att vistas under golvet då kalken är basisk och dammig :).
Kan också vara ett vettigt sätt att ta hand om avfal på bygget. Har något liknande i min vindsgolv och det har legat i över 60 år utan att göra någon skada :). Det är mina gissningar.
gaia

gaia skrev:
kan vara kalk som man blandade med sågspån. Hjälper till att buffra fukt i spånet så det inte börjar mögla, gör det otrevligt för möss och annan ohyra att vistas under golvet då kalken är basisk och dammig :).
Kan också vara ett vettigt sätt att ta hand om avfal på bygget. Har något liknande i min vindsgolv och det har legat i över 60 år utan att göra någon skada :). Det är mina gissningar.
gaia
Tack för synpunkterna. Kalk hade jag inte gissat på, men kan naturligtvis vara fallet, dammar gör det iaf. Smulora/bitarna är väldigt porösa med hålrum på ca 1 mm. Hade jag bara haft en websida hade jag lagt upp en bild...

Testa att ladda upp på http://imageshack.us/

50 och 60-talshus är oftast en "happening" att öppna bjälklag/vindar/kattvindar/grunder på. Känns som byggstädningen många gånger gick ut på att dumpa befintligt skrot och sedan stängde igen.

// Mats

myrstack skrev:
Testa att ladda upp på [länk]

50 och 60-talshus är oftast en "happening" att öppna bjälklag/vindar/kattvindar/grunder på. Känns som byggstädningen många gånger gick ut på att dumpa befintligt skrot och sedan stängde igen.

// Mats
Tack för tipset. Ja, det lär nog dyka upp en eller annan "happening" under renoveringens gång :D (korsa fingrarna och hoppas på det bästa bara!)

Finns det någon som vill delge oss andra med diverse mystiska fynd i golv och väggar??

Här kommer en bild:

img0917y.th.jpg

davan301 skrev:
Tack för tipset. Ja, det lär nog dyka upp en eller annan "happening" under renoveringens gång :D (korsa fingrarna och hoppas på det bästa bara!)

Finns det någon som vill delge oss andra med diverse mystiska fynd i golv och väggar??
Kattvind: 1 st handbromsvajer till en SAAB (96?) låg bland snickarens kläder som säkert var det sista som slängdes in. Frågan är om han gipsade i kalsonger sedan...

Bjälklag: 1 st flaska glögg (från -64) bland 600 liter lecakulor

// Mats

davan301 skrev:
Här kommer en bild:

[bild]
Förstoringsgraden gör att det är svårt att säga men lättbetong med stora bubblor är min gissning.

// Mats

myrstack skrev:
Förstoringsgraden gör att det är svårt att säga men lättbetong med stora bubblor är min gissning.

// Mats
Ok, kan det t.o.m. vara "blåbetong" eller är den mörkare i färgen?

Var glöggen god?! :D

Färgen ger inget svar där direkt men det ser inte ut som en klassiska mörkblå/lila i alla fall så jag tror det är otroligt. Kolla med en gammamätare för att vara säker om du är nojig. Stadsbyggnadskontoren brukar ha och i ditt fall skulle du kunna fylla upp något och ta med för att slippa låna hem en maskin.

Tyvärr var glöggen inte optimalt lagrad (dvs nerpressad under en gjuten platta) så jag har inte vågat mig på ett smakprov. Det som är kvar ser dock ut som sirap i tjocklek.

// Mats

myrstack skrev:
Färgen ger inget svar där direkt men det ser inte ut som en klassiska mörkblå/lila i alla fall så jag tror det är otroligt. Kolla med en gammamätare för att vara säker om du är nojig. Stadsbyggnadskontoren brukar ha och i ditt fall skulle du kunna fylla upp något och ta med för att slippa låna hem en maskin.

Tyvärr var glöggen inte optimalt lagrad (dvs nerpressad under en gjuten platta) så jag har inte vågat mig på ett smakprov. Det som är kvar ser dock ut som sirap i tjocklek.

// Mats
Tackar för dina svar/synpunkter.

Om jag är nojjig? Jo, men det kommer nog att lugna ner sig med tiden... Man kommer nog att stöta på värre saker som gör en sömnlös...:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.