16 638 läst ·
11 svar
17k läst
11 svar
isolera kattvind?
Jag undrar om man bör isolera golvet på kattvindarna? I så fall kanske man också måste plasta så att inte fukt kommer upp genom golvet? Lite värmeläckage kostar visserligen energi men är å andra sidan possitivt ur fuktsynpunkt. Fuktläckage däremot är tvärtom. Men jag begriper inte om det är någon risk för omfattande fuktläckage från bottenvåningen.
Jag har försökt få svar på denna fråga tidigare men ingen verkar kunna svara.
Jag har försökt få svar på denna fråga tidigare men ingen verkar kunna svara.
racer. Jag var kanske otydlig. Väggen 120 cm hög och snedtaket isoleras och plastas. Fukt kommer alltså inte att komma ut från ovanvåning till kattvind men det kanske läcker fuktig luft från våningen under. Golvet på kattvinden är ca 130 cm och frågan är om plast och kanske även isolering krävs här. Under golvet finns bara tomrum ner till innertaket på bottenvåningen.
Kattvinden är allstå en "kallvind"
Kattvinden är allstå en "kallvind"
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
och det "racer" menar om jag förstår rätt är att det bästa är att göra om kattvinden till varmvind och isolera+plasta yttervägg och tak inne i kattvinden och alltså göra det till ett "varmt" utrymme, du behöver ju inte ha någon direkt värme där, värmen från bostaden borde räcka om du isolerar tillräckligt
Exakt så menar jagsad_ant skrev:och det "racer" menar om jag förstår rätt är att det bästa är att göra om kattvinden till varmvind och isolera+plasta yttervägg och tak inne i kattvinden och alltså göra det till ett "varmt" utrymme, du behöver ju inte ha någon direkt värme där, värmen från bostaden borde räcka om du isolerar tillräckligt
Storkarp. Jag vet inte om jag är med riktigt på hur din kattvind ser ut men
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
racer. jag vet att kallvindar ofta har problem men det problem jag försöker bygga bort och reparera är betydligt värre. En anledning till att jag vill ha krypbara kattvindar är just för att lätt kunna inspektera i framtiden. Om jag isolerar ända ut till takfoten blir ju luftspalten en slags kallvind fast omöjlig att inspektera. På samma sätt som jag har kattvind har jag krypbar ovanvind ca 1 meter hög (över isoleringen).
Min kattvind är gjord av stödben som är 120 cm höga på utsidan och liger ca 150 cm från takfoten. vinkeln är ca 42 grader. Mellan stödbenen skall jag isolera och sedan plasta. Därefter ytterligare isolering i glespanelen. Dör kattvinden slutar börjar snedtakets luftspalt ca 2 meter upp till hanbjälkarna.
Jag tror inte min konstruktion är ovanlig men jag har inte lyckats läsa mig till om man skall ha plast på detta golv. I normala fall kanske man har plast i taket på våningen under men det har inte jag.
kattvindarna skall inte ha någon dörr utan en tät lucka. Samma konstruktion som vindluckan. Ett annat sätt att förklara min konstruktion är att se kattvindarna som förstorade luftspalter i nedandel.
Min kattvind är gjord av stödben som är 120 cm höga på utsidan och liger ca 150 cm från takfoten. vinkeln är ca 42 grader. Mellan stödbenen skall jag isolera och sedan plasta. Därefter ytterligare isolering i glespanelen. Dör kattvinden slutar börjar snedtakets luftspalt ca 2 meter upp till hanbjälkarna.
Jag tror inte min konstruktion är ovanlig men jag har inte lyckats läsa mig till om man skall ha plast på detta golv. I normala fall kanske man har plast i taket på våningen under men det har inte jag.
kattvindarna skall inte ha någon dörr utan en tät lucka. Samma konstruktion som vindluckan. Ett annat sätt att förklara min konstruktion är att se kattvindarna som förstorade luftspalter i nedandel.
Ja vill du ha en kallvind så är det nog bäst att plasta, har man väl börjat å plasta så gäller det att göra det överallt.. Dock så hadde nog det bästa varit att sätta den under innertaket på våningen under om du ska få det tätt, en ide om du inte vill riva innertak just nu kan ju vara att latexfoga mellan tak o vägg på våningen under samt att måla taket med ngn "tät" färg typ våtrumsfärg. MVH
ps jag är bara en amatör, men jag inbillar mig att om man har luftspalt på ca 2cm under yttertaket så blir det mindre risk för fuktproblem än om man har ett stort oisolerat utrymme såsom vind, kattvind pga att det ryms avsevärt mkt mer luft där och alltså avsevärt mkt mer fukt. Vet inte om jag har rätt i detta men någon på detta forum borde kunna svara på detta
ps jag är bara en amatör, men jag inbillar mig att om man har luftspalt på ca 2cm under yttertaket så blir det mindre risk för fuktproblem än om man har ett stort oisolerat utrymme såsom vind, kattvind pga att det ryms avsevärt mkt mer luft där och alltså avsevärt mkt mer fukt. Vet inte om jag har rätt i detta men någon på detta forum borde kunna svara på detta
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Tänk så här ,där kall luft möter varm fuktig luft fälls kondens (vatten) ut .
Diff.plasten skall sitta så nära den varma sidan som möjligt.
Diff.plast stoppar fukten .Isolering av träfiber/ull absorberar fukten.
I samband med att mitt hus höll på att byggas och cementplattan torkade med golvärmeslingorna så hade jag täckt hålet till trappen till övervåningen med skivor och plast.
Efter några veckor när jag höll på o spika så hörde jag något som liknade ett vattenfall !
Det var töväder ute ,vatten som hade kondenserat o frusit till is smälte och rann ned till nedervåningen ,det var säkert 5-6 l vatten !!
Diff.plasten skall sitta så nära den varma sidan som möjligt.
Diff.plast stoppar fukten .Isolering av träfiber/ull absorberar fukten.
I samband med att mitt hus höll på att byggas och cementplattan torkade med golvärmeslingorna så hade jag täckt hålet till trappen till övervåningen med skivor och plast.
Efter några veckor när jag höll på o spika så hörde jag något som liknade ett vattenfall !
Det var töväder ute ,vatten som hade kondenserat o frusit till is smälte och rann ned till nedervåningen ,det var säkert 5-6 l vatten !!
Redigerat:
Plasten skall sitta så nära den varma sidan som möjligt men jag vill inte bryta upp innertaket på våningen under vilket kanske hade varit det optimala. Om jag lägger plast på golvet i kattvinden och en mindre mängd isolering 5-10 cm borde väl plasten anses hamna på den varma sidan? Att det läcker lite värme är väl inte skadligt fört huset (tvärtom?) och tidigare fanns ingen isolering alls och värmekostnaderna var ändå ok.
Jag hade sluppit detta problem om jag isolerat ända ut i takfot men då hade jag inte kunnat inspektera eventuella fuktskador (d.v.s.anledningen till hela renoveringen)
Jag hade sluppit detta problem om jag isolerat ända ut i takfot men då hade jag inte kunnat inspektera eventuella fuktskador (d.v.s.anledningen till hela renoveringen)
Det blev plast på golv och 15+10 cm isolering. Plast hela vägen längs golv till insida av kattvindsväggen. Lite läckage av luft/värme finns troligen längs ut där plasten slutar. Jag har mätt fukten för att hålla koll på om kosntruktioenn är ok. Som sämst har jag 15% fukt i bjälkarna men 12% på de felsta ställen. Jag vet inte säkert om allt är ok förrän slutet av vintern.
OK, så du plastade mellan bjälkarna på vinden (vindsgolvets bjälkar, även undervåningens takbjälkar) och fyllde sen upp med isolering? Tätade du med tejp eller häftade du bara dit plasten? Det går kanske att gå upp och ner över bjälkarna men blir ett himla jobb.
Har du mätt den relativa fuktigheten med eller är det bara fuktkvoten i träet? 12-15% fuktkvot motsvarar 70-75% relativ fuktighet om man läser i bifogat dokument.
Har du mätt den relativa fuktigheten med eller är det bara fuktkvoten i träet? 12-15% fuktkvot motsvarar 70-75% relativ fuktighet om man läser i bifogat dokument.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden