12.gif
Så här kommer min sned vägg se ut när den är isolerad och klar förutom att jag inte vill ha någon skiva på insidan utan råspånt. Problemet som jag ser är du att reglarna kommer ligga horisontellt så då har jag inget att fästa råsponten i.

Jag är med på att jag får lägga ytterliggare en vertikal regel innanför men är det det enda sättet. Problemet är att jag inte vill att det ska bygga ut så mycket. Och är det det enda sättet vad är den minsta tjockleken som går att sätta?

Själv satte jag min panel från stödbensväggen å upp mot nocken, kändes mer rymligt då...men annars går det bra med 21*70 eller 21*95 beroende på avståndet...
Ska du dessutom gipsa på råsponten så har det ingen betydelse vilket håll glesen är på... Mvh laxon. kolla ombyggt älvsbyhus så kan du se ...

Jag vill alltså ha råspont som väggbeklädnad. Inte att sätta skiva på. Jag skullle alltså vilja slippa att sätta OSB el dylikt bakom råsponten.

apotekarnes
Regeln du tänker spika sponten i behöver inte alls vara tjock. Det är vanligt att spika takpanel mot en en-tum glespanel, t.ex. för att kunna dra el vid renoveringar där man inte vill göra åverkan på det som är bakom. Om du sätter upp 21mm reglar mot bjälkarna hyggligt tätt är det nog lugnt. Vill du bygga inåt så lite som möjligt kan du ju alltid fälla in bitar av 45*45 mellan bjälkarna i snygga rader. Detta kräver dock att du skär ut för varje bit i isoleringen och att du inte redan har satt upp ångspärren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.