Byggahus.se
har ett tegelhus som jag ska tilläggsisolera och undrar nu om någon har koll på hur göra?
behöver jag riva bort teglet, eller kan jag bara isolera utanpå med typ "västkustskiva"

vad är det som kan hända om man inte tar bort teglet? blir det sämre isolering eller risk för fuktskador?
 
Tegelhus skulle jag nog isolera från insidan, även om det kan ge problem med togspräningar om man har otur. Det finns inget bättre än tegel på utsidan, det är "helt" underhållsfritt.

Alternativet blir ju som du säger att du lägger på isolering på utsidan (vilket nästan alltid är att föredra) och sedan lägger puts på det. Sämre isolering för att du har kvar teglet tror jag inte det blir, men om du istället byter ut teglet mot ytterligare isolering så blir det givetviss bättre. Tänk dock på att dina fönster redan sitter en bit in i fasaden då du har tegel och sätter du på isolering och puts utan på detta så kommer fönsterna långt in i fasden och det kanske ser lite konstigt ut...
 
att isolera på insidan är inget alternativ, jag ska göra om fasaden då jag tycker tegel är hemskt fult, (fast jag kan hålla med om att det är praktiskt)

Men hur är det kostnadsmässigt att putsa utanpå teglet i förhållande till att riva bort det, isolera och sätta på en träfasad.

Fönsterna ska bytas då dom är väldigt dåliga så då kommer dom troligtvis ändå att flyttas ut, men är det nån skillnad om man putsar eller gör träfasad?
 
Men hur är det kostnadsmässigt att putsa utanpå teglet i förhållande till att riva bort det, isolera och sätta på en träfasad.
Oj ingen anning, testa att ta in några offerter och så betänk mer arbetet med att riva teglet och sätta upp en träfasad, jämfört med att lägga på någon isoleringskiva och putsa på det. Även om jag är av filosofin att skall man göra något så kan man lika bra göra det ordentligt. Så jag hade föreslagit att riva teglet, men det är nog bra mycket dyrare och tar längre tid...

Fönsterna ska bytas då dom är väldigt dåliga så då kommer dom troligtvis ändå att flyttas ut, men är det nån skillnad om man putsar eller gör träfasad?
Du kan inte fästa fönsterna i isoleringskivan så då får du djupa fönster, väljer du trfasaden så kan sätta reglar som du kan fästa fönstert i ända ute i fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.