Isolering
alen: Gladh: kör på så mycket du kan med plasten om du inte vill göra om hela huset med isolering och allt. Var noggrann så att du iallafall minskar marginalerna. Bastu utan ångtätning? Hoppas den inte låg mot yttervägg iallafall. Rätt tänkt med frånluftsventilation. Var speciellt noggrann med ventilation i de rum där det blir mycket ånga (badrum, kök och i viss mån sovrum). Cheetah:
kaked08: En bottenplansbalkong på cirka 6kvm med helglasat cirka 1,50 från backen och 1½ meter upp. Skjutfönster. På botten är en gjuten cementplatta direkt mot gräsmattehöjd. Nu mot kallare börjar vi fundera på hur man ska fortsätta använda utrymmet. Att ställa in värme-element ger ju inte speciellt god effekt. Är det långsökt att bygga upp någon form av innervägg upp till
storkarp: recer. jag har haft sotningsinspektion och jag får ha trä mm intill murstocken eftersom denna inte kommer att bli speciellt varm vid eldning. Det skall vara insatsrör i mitten av murstock så murstocken blir nog inte många grader varmare. Men finns det bättre massor som verkligen fyller ut stora otätheter så är nog det bättre. Men om det är i konsistens som silokon är det nog inte
agnadello: Precis min tanke :) Tack! Mvh, Andreas
agnadello: Precis så blev det gjort nu :) Tack för all feedback! Mvh, Andreas
se38005: [citat] De flesta riktigt stora datorhallarna har de senaste tio-femton åren blivit ombyggda, de är numera uppdelade i sektioner, så du kan inte formulera frågan på det sättet.
Marlen Eskilsson: [citat] Vi valde glasull. Delvis var det också för att vi var tveksamma över huvuvida lösullen skulle hålla sig på plats - taket lutar 22 grader. Vi hade tidspress, snickaren stod och ville ha svar på vilken isolering han skulle sätta och när vi inte kände oss 100 % säkra på lösullen valde vi en beprövad variant. Vi hade inte tid att sätta oss in i de här frågeställningarna.
Västerhaninge 17: Isover glasullsmattor har en isoler förmåga på 33 nånting:p Lösull från samma lev har 42 nånting:eek: Ekofiber ,vet ej Stenull ,vet ej (tillverkas vid en temp på 1100 gr) Tror glasullsmattor verkar miljövänligt :D
pajsen: Är nog tyvärr ändrat nu så ingen utomstående kan köpa där längre fick jag reda på..
Alpha: Ett hus av regelstomme "andas" väl också utan ångspärr på insidan ;)
Västerhaninge 17: [citat] Svårt att förklare det här verkar det som.På mitt yttertak är det utifrån sett 1 Betongpannor 2 Läkt (45x70) enbart vågrät ,ej lodrät (vilket jag önskar att det också fans) 3 Vaxad svart papp (2mm tjock) som hänger ned 20 mm mellan dom lodräta takstolsbenen Detta nedhäng på mitten (20mm) försvinner om jag spikar en regel på insidan. Regeln behövs som stöd oavsett
Egon84: Om jag nu skulle få för mig att ändra uppvärmningen när bygger pannrum bredvid och alltid ha det uppvärmt, ska jag fortfarande köra utan plast då? Börjar luta åt att skita i glasullen och köra på gammalt beprövat kutterspån, då vet man att det går bra... :)
alen: Det låter väl rimligt, dessutom gör ju frånluftsfläkten att ångtrycket i badrummet hålls nere; du slipper att uppvärmd, fuktig lufts "trycks" upp i taket och kondenseras mot svala ytor. Noggrannt målade ytor har ganska högt ånggenomgångsmotstånd.
Bezt: Nåväl där tvistar de lärda. Snygg återupplivning av en 6 år gammal tråd.
alen: Med tvärgående reglar på takstolarna miskar du köldbryggor, så det är ju positivt. Sedan är jag en stor vän av blåsull, eftersom man då , vid riktigt utförande, får en tätare isolering - lösullen tränger ju in i håligheter och du slipper glipor m.m.
kungkokos: Tänk hela tiden täthet när du skall bygga dina väggar. Ljud har en fantastisk förmåga att smita igenom små springor. Tänk t.ex. hur mycket som hörs utifrån så fort fönstret är minsta lilla öppet. Därav förslagen på gummilister o.s.v. Dubbel gips är mer ljuddämpande men inte lika praktiskt som träskiva. Kanske dubbel gips på ena sidan och gips+osb på andra sidan? På min
kungkokos: Kan bara inflika att jag är rätt nöjd med ljudkomforten i vårt hus där vi isolerade mellanbjälklaget och lade golvgips ovan spånskivan vilket jag förstått är ett "standardmässigt förfarande" för att få bort oljudet. På detta har vi golvfoam och 14 mm parkett. Det handlar ju om att få bort olika typer av ljud där isolering och golvgips kompletterar varandra. Eftersom mycket av
torparn2: Har byggt mitt lösvirkes hus själv och byggt upp mina väggar på detta sätt och huset är sjukt energisnålt. Liggande timmerpanel 22*195 luftspalt 12*50 Vindy (eller vindväv eller papp vad den nu kallas för) 120*45 regel + 120mm isolering 50mm cellplast isolering som fungerar som en hel solid köldbrygga. 70*45 regel rest som en ny yttervägg precis som 120*45 väggen. Så att man inte
Pagno: Håller helt och fullt med föregående... Arbetar som byggare.. vilket inte gör mig till någon allvetare,men,men som sagt våra förfäder visste vad de gjorde. Det byggs alldeles för mycket felaktiga fastigheter idag... Själv lade jag på ny panel på mitt hus UTAN isolering,enbart luftspalter... om du inte tänkt att isolera med 100 isolering så skippa isoleringen, det rådet fick jag och
myrstack: Har en liknande situation och utan att ha kommit till någon slutsats har jag även sett en lösning här där man lägger spårad golvspån med värmeplåtar på befintliga reglar (cc 600), kör golvgips ovanpå det och sedan flytspacklar upp en kaka för att klara böjstyvhet för klinkers ovanpå. Lägga golvvärmeslingan i EPS fungerar givetvis men rekomenderas ej då EPS isolerar och då
Smissarve: I mitt hus lär knappast ventilationen på vinden vara något problem eftersom det är ett par cm luftspalt längs med hela sträckan där tak möter vägg. Ekofiber har jag kollat upp men firman här på ön - Gute miljöisolering - är hiskeligt dyra. Helt i klass med linisoleringen som jag just kollat upp priset på och avskrivit, åtminstone för ett bra tag framöver.
Skier12345: Varför inte bygga md byggblock i cellplast som fylls med betong. Starkt och inga köldbryggor. Låter bra och verkar enkelt, har dock inte använt det. http://www.dorocell.se/
alen: Skall du isolera med ekofiber finns nyttig info på deras hemsida, eller via Sjömarkens hemsida. Man behöver inte ha heltät ångspärr, utan nöjer sig med halvgenomsläpplig fiberduk. För att slippa köldbryggor kan du regla 45x45 på tvären över bjälkarna och därefter spänna upp duken. Ovanpå duken sätter du spikreglar eller panel direkt mot duken. På yttersidan skall du ha
storkarp: Ok det var denna cellplats du menade. Den bör fungera men jag föredrog masonit eftersom det är det vanligaste och väl testat. Men jag håller med om att det kan vara ganska besvärlig att hantera. Den masonit/board jag använde var så mjuk att den kunde skäras med kniv och knäckas precis som gips Nackdelen var att den hänger en hel del efter montering. Detta spelar troligen ingen roll så
micsor: Hyllor kan man ju sätta i gipsreglarna, men fuktsprängningen lär ju vara ett reelt problem eftersom fukt ju faktiskt tillförs från inneluften (jag hade ju tänkt att putsen höll vattnet bortta från lecan, men tänkte inte på daggbildning inne i lecan) Tack tack!