3 320 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
isolera golv på sandbädd
Hej,
Håller på att bila upp hallen i ett 20-talshus. Det finns källare under hela huset utom just hallen då denna del är byggd som en påbyggnad. Det är ungefär 8m2 yta och ligger 1,5 meter upp från markplan.
Det är gjutet en 15cm betongplatta rakt på en sandbädd. Det är alltså denna betongplatta jag nu avlägsnar för att isolera och sätta golvvärme.
Vad finns för bra alternativ? Det första som slår mig är att gräva ut och lägga cellplast rakt på sandbädden, sedan armeringsnät + värmeslingor och gjuta en ny platta. Är detta OK?
Men det blir ju en del frågor i huvudet....kan man gjuta in cellplast utan ventilation? Hur tjockt med cellplast? Tål cellplast belastningen med betongplatta, plattor och fem vuxna som dansar jitterbug i hallen
?
Tipps tas emot tacksamt!
Håller på att bila upp hallen i ett 20-talshus. Det finns källare under hela huset utom just hallen då denna del är byggd som en påbyggnad. Det är ungefär 8m2 yta och ligger 1,5 meter upp från markplan.
Det är gjutet en 15cm betongplatta rakt på en sandbädd. Det är alltså denna betongplatta jag nu avlägsnar för att isolera och sätta golvvärme.
Vad finns för bra alternativ? Det första som slår mig är att gräva ut och lägga cellplast rakt på sandbädden, sedan armeringsnät + värmeslingor och gjuta en ny platta. Är detta OK?
Men det blir ju en del frågor i huvudet....kan man gjuta in cellplast utan ventilation? Hur tjockt med cellplast? Tål cellplast belastningen med betongplatta, plattor och fem vuxna som dansar jitterbug i hallen
Tipps tas emot tacksamt!
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag gissar att det är sand/grus hela vägen ner, dvs ungefär 1,5 meter djupt.
Färdigt golv är tänkt klinker.
Färdigt golv är tänkt klinker.
Då kan du göra som du har tänkt dig. Kolla ut vilken färdig höjd du vill ha, räkna med minst 10 cm betong, fyll ut resten med cellplast, lecakulor eller EPS-cement. Du behöver inte vara orolig för cellplasten. Det ligger i stort sett sådan under alla nygjutna platta på mark konstruktioner..
Lycka till med hallen!
Lycka till med hallen!
Tack kimpo för snabba svar!
Sista frågan då....hur tjockt lager bör cellplasten vara?
....ok, en till...är det bäst med 1 cellplastskiva (med rätt tjocklek) eller dubbla hälften så tjocka som man lägger 90 grader över skarvarna, eller det har ingen betydelse?
Sista frågan då....hur tjockt lager bör cellplasten vara?
....ok, en till...är det bäst med 1 cellplastskiva (med rätt tjocklek) eller dubbla hälften så tjocka som man lägger 90 grader över skarvarna, eller det har ingen betydelse?
ju det har betydelse för TS ska ha golvvärme ... då är det dumt att snåla med isoleringen. Minst 20cm, 7cm är löjligt litekimpo skrev:
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden