4 199 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Dubbla eller enkelt lager i ytterväggen?
Hej kära forum.
Jag ska isolera 195 mm tjockt i ytterväggarna. Nu funderar jag på ifall det är någon slags fördel att isolera med 2 x 95 mm istället för 195mm.
Förutom 195mm stående reglar har jag även 45x45 korsreglat med 45 isolering på både utsidan och insidan, om det gör någon skillnad.
Jag ska isolera 195 mm tjockt i ytterväggarna. Nu funderar jag på ifall det är någon slags fördel att isolera med 2 x 95 mm istället för 195mm.
Förutom 195mm stående reglar har jag även 45x45 korsreglat med 45 isolering på både utsidan och insidan, om det gör någon skillnad.
Jag tycker du ska köra med 195 isoleringen, kan man använda dom dimensioner på isolering som finns färdiga är det väl att föredra. Sparar tid, mindre risk för att du får nån luftficka mellan lagrerna. Att du sen har korslagt 45 reglar gör ju bara att det blir ännu bättre. Har själv gjort så som du har gjort, dock inte riktigt lika tjockt av diverse anledningar.
Ja fram till nyss har jag väl inte reflekterat över något annat än ett lag med 195. Det finns ju även som lagerhållen dimension, så det används ju iaf.
Men jag började fundera på ifall dubbla 95'or med förskjutna skarvar är mer säkert mot lite fummel vid monteringen eller ifall 195-skivor är jättejobbiga att hålla på med och två 95'or är mer lättjobbade.
Eller om det finns någon annan synpunkt att tänka på.
Jag skulle också kunna låta priset på isolering styra
, om två 95'or är billigare än en 195'a så blir det dessa, annars tvärtom. 
Men jag började fundera på ifall dubbla 95'or med förskjutna skarvar är mer säkert mot lite fummel vid monteringen eller ifall 195-skivor är jättejobbiga att hålla på med och två 95'or är mer lättjobbade.
Eller om det finns någon annan synpunkt att tänka på.
Jag skulle också kunna låta priset på isolering styra
Ah, förlåt...tänkte mig inte för, är lite yrkesskadad
Skivorna i handlen är ju bara små, då kommer saken i ett annat läge. Tänkte på skivorna vi använder på mitt jobb och dom som jag alltid köper(mycket förmånligt pris) dom är full våningshöjd på så jag har aldrig behövt tänka på detta med förskjutna skarvar. Men visst kan du ha en viss poäng med att dom kanske är mer lättarbetade, men det är nog marginellt, isolering är ju inte så tungt
Prismässigt tror jag nog inte att 195 är mycket billigare än två 95.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
2x95=190 dvs 5 mm mindre än 195
rna. Dessa 5 mm gör kanske inte hela värden, men kanske lite oönskad luftficka. Men jag ser absolut ingen vinst i att köra på dubbla skivor istället för en tjock (och det kan tilläggas att jag gör samma sak själv stående 195
r som lastbärande regelvirke, korsreglat invändigt 45 mm och utvändigt 95).
OK, tack för alla svar hittills.
Än så länge är väl huvudspåret enkelt lager med 195 mm isolering. Föreligger det någon märkvärd prisskillnad kan jag ändra mig.
Det går givetvis att fortfarande komma med lite inlägg om de olika metodernas för resp nackdelar, men för mitt vidkommande blir det kanske beställning redan imorgon, eventuellt ..., så flyter det inte in fler synpunkter ikväll/inatt/imorgon bitti blir det nog ingen förändring i mitt fall.
Men andra hembyggare har likväl kanske nytta av en diskussion om för och nackdelarna av dubbla lag.
Än så länge är väl huvudspåret enkelt lager med 195 mm isolering. Föreligger det någon märkvärd prisskillnad kan jag ändra mig.
Det går givetvis att fortfarande komma med lite inlägg om de olika metodernas för resp nackdelar, men för mitt vidkommande blir det kanske beställning redan imorgon, eventuellt ..., så flyter det inte in fler synpunkter ikväll/inatt/imorgon bitti blir det nog ingen förändring i mitt fall.
Men andra hembyggare har likväl kanske nytta av en diskussion om för och nackdelarna av dubbla lag.
Klicka här för att svara