Guzzi
Guzzi: Har du kollat med Lissma Såg? De kan ha lite sådana grejer inne ibland.
1 svar · 1,4k läst
Ola78
Ola78: Ska du spika 45*70 får du ha väldigt långa spikar, en grundregel man brukar säga är att spiken bör gå in i underlaget med 2,5 ggr tjockleken på det du ska fästa. Ta och skruva istället annars lär du bli ganska mör i armen. Skruv brukar man säga bör vara dubbelt så tjock som ämnet du fäster.
6 svar · 7,5k läst
L
lkarlsson: Jepp det stämmer det är Ryggåstak plus en del med bjälklag. Tanken är att ha 400mm med lössull - det är ganska stora takstolar. Ok så man packar det hårdare för att det inte ska sjunka ihop.
2 svar · 2,5k läst
T
tobypalm: Jag har rivit upp golvet i rummet ovanför tvättstugan(källaren).Har dessutom tagit bort isoleringen under golvet i rummet. Idagsläget finns endast en tunn plywoodskiva och golvbjälklaget ovanför det mellan tvättstugan och rummet. Temperaturen i tvättstugan är oftast låg samt fuktstyrd ventilation finns. I rummet på våningsplanet är temperaturen 20 grader. Min undran är hur man skall
0 svar · 1,3k läst
O
orparn: Plast under mattan skulle ju fungera som ett extra skydd för jag förutsatte att du ville ha en tät plastmatta. Lägga plastmatta på betongen kan bli problematisk då det finns risk för att du får fuktvandling upp från plattan och det kan som i andra trådar pratats om lösa upp limmet.
4 svar · 1,6k läst
E
Energiberäknaren: Det är lite krångligt att räkna på det tredimensionella flödet från plattan genom marken och upp till uteluften. (Men det kanske kommer en metod inom en snar framtid på en hemsida "nära dig" :)). Under tiden vill jag föreslå att marken under ditt garage motsvarar 50 mm Mineralull. Räkna ut ett nytt medel-U-värde med detta inkluderat. Eftersom man tar hänsyn till de olika areornas
6 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: I dina kläder skulle jag självklart isolera, det är inte mycket pengar extra när man ändå har tänkt sätta skivor och måla invändigt. Med isolering är det ju förberett för att ha ett svalt uppvärmt förråd vilket kan vara guld värt i någon framtid. Förutom detta slipper man både de lägsta och högsta temperaturerna på vinter och sommar samt att det blir mindre
6 svar · 3,8k läst
T
ToA: du ska defenitivt ta upp detta me försäkringsbolaget och be dom komma ut och göra en kontroll. då kan dom gämföra vad hantverkaren sagt att han gjort med vad som verkligen är gjort. det är ju trots allt försäkringbolaget som är kunden i denna beställning
1 svar · 2,2k läst
E
Erik78: Tack för alla svar! Den första klara slutsatsen tycks vara att vi bör lägga planerna på radiatorbyte på framtiden (vilket har varit den åtgärd som vi varit närmast att genomföra hitintills) och lägga dom pengarna på tilläggsisolering av vindsutrymmen istället! Var alldeles nyss uppe och läste av tempen på vinden, med följande resultat: Temp ute: ca +2C Temp inne: ca +20C Temp
18 svar · 21,6k läst
B
Buer: Jag har detta som en möjlig framtida lösning för mitt hus också. Jag kommer dock inte göra något förrän det blir dags att lägga om taket. Då kommer jag lägga isoleringen (cellplast) utanför träkonstruktionen och bygga en klimatvind... och kanske riva innertaken på övervåningen. Consensus här på forumet kan säkert redogöra för fördelarna med utanpåliggande isolering...
1 svar · 3,7k läst
cederbusch
cederbusch: Du kan absolut använda vitalskivorna. Om du har som jag har det så är det längre mellan takstolarna än vad skivorna räcker till, så det blir lite sågande och inpassande. Jag gjorde som så att jag köpte murartråd som jag klammrade fast med en klammerpistol i ena takstolen. Snöret dråg jag sedan tvärs över isoleringen till andra stolen. På så vis fick jag isoleringen att hänga
7 svar · 3,1k läst
cederbusch
cederbusch: Var uppmärksam på om väggarna är bärande ifall du inte redan tänkt på det. Våra är nämligen bärande och jag väntar på ritning från byggingenjör så jag kan flytta/avväxla dem. Som sagt, även i ett isolerat utrymme blir det minusgrader om det inte har ett tillskott av värme. Förr var energi billigt, då fanns ingen anledning till att isolera mer. Men det kna ju tyckas att det
3 svar · 5,2k läst
·
P
Prästgarden: Hej! Jag håller på att renovera vårt hus och just nu bygger jag en ny tvättstuga/groventre. Det som jag funderar på är; - Under det som ska bli tvättstuga/groventere så finns det en matkällare den har jag rivit ut helt så även det som är ovanpå som tidigare varit en groventre och toalett. Jag ska regla upp ett nytt golv däremellan. Men i matkällaren som har tre ytterväggar, ska
0 svar · 2,0k läst
FG
FG: En enkel lösning skulle vara en stegljudsmatta och sedan några lager gips ovanpå det.
1 svar · 2,4k läst
Mangan
Mangan: Hittade bra tråd i ämnet här: http://www.byggahus.se/forum/isolering/108584-tillraecklig-ljudisolering-av-innervaegg-13mm-gips-och-45-ljudisolering.html
1 svar · 1,2k läst
Mangan
Mangan: Tanken med isoleringen är alltså främst att se till att innerväggen inte blir någon bongo-trumma.
3 svar · 1,8k läst
P
Plutus: Apropå detektivarbete, nu har jag löst min istappsgåta. Ventilationen för avloppssystemet går igenom en kattvind och försvinner in i isoleringen, utloppet kommer ut UNDER tegelpannorna och värmer upp dessa mittemellan skorstenen och ett takfönster. så man tror värmen kommer från dessa. Kom på det för att det luktade avlopp vid nocken ovanför. En förlängd avloppsavluftning och
3 svar · 3,5k läst
W
woien: Ja hur gör man. Golvet finns men skall all impregnerat trä skall bort och så skall det isoleras. Skall jag lägg skivor längst ner och sen isolering och golv på allt? Skall jag ha plast någonstans? ca 20m2 som är inglasat med isolérglas. Det är uppbyggt ca 40-50 cm över marken på pålar.
0 svar · 2,0k läst
D
daniel1143: vid ombyggnationen så tog vi upp en bit av golvet och där låg torr grus blandat med jord såg det ut som och de skull jag vilja ha kvar fö ger så bra stegdämpning.
3 svar · 1,0k läst
H
hakaner: * Fuktkvotsmätare, ex. ~350:- på trygghetsvakten.se * Sök lite mer om det Plutus skriver... Mitt råd skulle vara: Byt ut plasten mot diffusionsöppen plast /duk ex Isover Vario eller Paroc´s motsvarande produkt
5 svar · 1,6k läst
·
P
Plutus: Ett enkelt sätt att jobba med cellplast är att "limma" dem med pur-skum. Garanterat tätt i skarvarna
10 svar · 2,6k läst
P
Plutus: Skillnaden i värmeövergång bli ca. 0,09W/kvmC, Eller 90W på 50 kvm och 20 gr. skillnad. Förmodligen mindre eftersom vinden i sig också isolerar. http://www.energiberakning.se/ Jag skulle rekommendera lite detektivarbete innan du satsar på skivorna. Läcker det luft upp på vinden t.ex?
4 svar · 2,1k läst
A
AndersS: [citat] Endast isolering på insidan på del över mark, den delen som är under mark skulle jag låta vara oisolerad.
9 svar · 2,2k läst
L
lofe: Hej! Jag har köpt ett parhus som är ombyggt 1974 (från ett hyreshus byggt på 40-talet). Vad jag kunnat se är det någon sorts plankvägg med sågspån i. På ursprungspanelen är det påspikat en ny panel (antagligen på 70-talet). Nu är det så att västra fasaden som är en gavel är i behov av skrapning, byte av vissa panelbrädor och lockläkt samt målning. Jag funderar därför om man
0 svar · 3,9k läst
F
Flummig: Hej. Vi har ett hus från 1898 som är uppbyggt med en ca 6 tums timmervägg. Utvändigt är huset tilläggsisolerat och där ligger utifrån: brädklädsel 22 mm, asfaboard 13 mm, regelverk med 45 mm glasfiberisolering. (Tror jag att det heter, gula plattor...) Sedan kommer timmerväggen och innanför den tretexskivor. Nu undrar jag vad som är lämpligt att ha i innerväggarna för att undvika
0 svar · 2,1k läst
R
rocking_ghost: Har ett gammalt hus med granitsockel och krypgrund som jag byggt till med en gjuten platta i tillbygget. Plattan är gjuten mot och i höjd med granitblocken och det skiljer ca 150mm i golvnivå mellan golvnivå mellen den nya och gamla delen. Inser att jag måste täta mellan syllen och granitsockeln på den gamla "ytterväggen" som nu blir innervägg i tillbygget då det drar iskallt från
0 svar · 2,6k läst
BG.s
BG.s: [citat] Låter precis som det jag planerat för...... har förberett med ventil i väggen... matkällaren måste ju ventileras lite.. Jag tänker lägga en platonmatta underst, för att betonggolvet skall kunna andas, ut i kringliggande rum.. dm frigolit på, precis som du skrev, och ordentligt issolerat i innerväggar och tak.. Ingen issolering mot yttervägg. förutom det jag redan har på
4 svar · 1,7k läst
B
BigGitt: [citat] Då har du exakt samma som jag :(
4 svar · 2,3k läst
·
G
gaia: [citat] Klok beslut :) gaia
3 svar · 2,5k läst
G
gb79: hej har en industrihall med stålstomme o plåt som yttermaterial. där hallen är oisolerad så droppar de mycket kondens från taket så ja undrar med luftning och så. det är fackverkstakstolar med lättbalkar emellan och plåt som yttertak. under plåten är ett genomtrampskydd med ångspärr tror ja. nu ligger plaste över nocken så de är rätt tätt där tror ja men har problem me allt
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.