B
barajag: Min åsikt. Helt omöjligt att svara på innan man kört kniven i den, tagit fukthalten, vad den bär upp, hur den ligger, mm. Men Lycka till varje fall. Mvh Bara jag
2 svar · 1,1k läst
·
A
adamavail: Tack Findus42, skönt att höra att man är på rätt spår. Nu är det iofs vattenburen värme i huset och det är uppvärmt (11grader) även när vi inte är där. Huset är alla gånger välventilerat, det är ventiler på varenda vägg och i varje rum så det skall nog inte vara något större problem. Sen eldar vi även ganska friskt de kallare månaderna när vi är där med braskamin och
8 svar · 6,9k läst
A
Avemo: [citat] Det är normalt undertryck i alla hus. Finns det springor där det drar in kalluft är det givetvis en förlust, men det minskar inte en eventuell förlust genom vindsbjälklaget. [citat] Vakuum kan man tyvärr inte ha i bjälklaget, men man kan ha något annat som är bättre än luftspalt, och det är isolering. Med mycket isolering i golvet håller bjälklaget samma temperatur som
8 svar · 3,6k läst
haavard
haavard: [citat] Det finns detaljplaner som är utformade på det sättet.
12 svar · 2,0k läst
Ö
ölk: aha,tackar för era svar, kan nog då vara något liknande i mina väggar, då jag också hittade gamla mineralullsplattor på vinden...... Har funderat rätt bra på varför dessa ligger där,är också bara ca 6-7 st till antalet precis över tv rummet.... Hm,blev dessa över....ja dom kunde ju då lika gärna ligga där, (kanske svärfarsan resonerade då han var i livet;)) Verkar inte som dom
10 svar · 1,2k läst
cederbusch
cederbusch: Finns lite bättre och fler bilder i min tråd om vårt badrumsprojekt här på forumet annars.
3 svar · 1,1k läst
B
byggarätt: Du kan lita på det men för säkerhetskull så kan du sätta avluftning under pannorna men var nogrann med hur du skär pappen. En bättre lösning är att ha cellulosa isolering med borsalt i så slipper du luftspalten helt?
1 svar · 2,6k läst
thriol
thriol: Träullit låter som ett utmärkt alternativ att testa. Bra tips. Återstår bara att lista ut hur man får tag i det i Göteborgstrakten.
5 svar · 1,9k läst
K
knauer: Tack för länken, mkt matnyttig! Jag tror att 95mm blir en bra kompromiss.
2 svar · 1,7k läst
L
lordi: Jepp, skulle tro det. Det ser precis ut som det som hängde som en svans efter min bil :)
8 svar · 2,1k läst
C
crippledkasketeer: Tack för svar och synpunkter, det blir nog OSB på båda sidor isoleringen. Har även en rulle vindpapp ligger som tidigare så det blir ev att sätta den på utsidan isoleringen. Garaget är i övrigt ett tattarbygge från tidigt 80-tal med isolering: platta förmodligen 0, väggar ca 150 mm, tak ca 250 mm. Men det har ju stått i 30 år så det lär väl stå ett tag till /johan
7 svar · 7,8k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Det är bakom enstegstätade putsfasader man inte ska använda utegips. Gipsen är en stomstabilsering som man påpekat i tidigare inlägg, angående vindduken så måste man ha en som yttersta skikt annars får man ej tillgodo räkna sig 45mm isoleringen i u-värdet. Väggtypen ser bra ut förutom det som andra redan påpekat och det är att byta ut den liggande 45mm isoleringen på
9 svar · 7,9k läst
M
Magnus_Andersson: Jag tänker göra som du tänkt, dvs täta stora springor, tapetsera träväggen med vindpapp, regla på 70mm på insidan, isolera mellan reglarna, i med ny el, på med plast, osb och gips. Nackdelen är att det blir hål i plasten vid alla eldosor, men jag får täta efter bästa förmåga med tejp eller vad som är lämpligt. Plasten måste hamna innanför isoleringen eftersom 70mm mineralull
3 svar · 4,6k läst
P
PelleSoder: Drog platonmattan på hela väggen ända upp till tak. Ja, stålreglar utanför platonmatta. Stålreglarna fäste jag i vägg med distans (mellanrum) mellan regel och golv. Tätade med "gummibandet / gummimassan" tillhörande platonmattan i skruvhålen mot väggen och i överlappen där mattan "skarvas". Ingen bottenskena alltså i min konstruktion. Öppet i nedre delen av väggen och mot tak,
5 svar · 11,4k läst
J
Jo-An-Er: men om någon annan får någon erfarenhet av det så meddela gärna här
7 svar · 3,0k läst
Ola78
Ola78: Finns många hustillverkare som gör så, men det blir vanligare och vanligare med en så kallad installationszon, alltså att plasten sätt en bit in i väggen och man spikar på ex en 45*45 innan väggbeklädnaden. Å andra sidan sätter du 95+45 med isolering så är det 140mm och det räcker väl gott i ett förråd där du ändå inte tänker ha rumstempererat. På mitt jobb när vi bygger
5 svar · 1,5k läst
F
Frippegubben: Jo, jag har läst det också, men samtidigt har ett bra fönster U-värde på 1.2 och jag vågar inte ens gissa på vad U-värdet kan vara i våra otäta gamla fönster, men jag har hittat siffror på 6 för dåliga otäta fönster och det skulle säkert kunna stämma på vårt hus. (Vet inte riktigt hur man ska jämföra/översätta U-värde med lambda) Den energin som far ut genom våra
2 svar · 1,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Har sett lite olika lösningar på detta problem - Fullt med isolering - 70-95mm i botten - 70-95mm upphängt mot undersidan på golvskivan - 70mm sedan gips i mellan sedan 70mm till mot undersidan på golvskivan Vet inte vilket som är bäst men gissar på den sista.
8 svar · 12,0k läst
T
Ticke: Vi bor i ett äldre hus, från slutet av 1800 talet renoverat under troligtvis 70 talet. Då byttes bla golven ut och de isolerades med gullfiberisolering. Vi ska nu till att byta golv i ett rum ( ca 18 m2 stort) i samband med att vi byter ut våran kamin. Är det någon ide att lägga till 50 mm linisolering över den befintliga som komplettering. En del möss har nog gjort sitt för att
0 svar · 3,0k läst
D
difrules: Hej!skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med ett problem..jag har satt ihop 2st bygg bodar som jag har byggt ett tak på,men när det skiftar mellan kallt och varmt så får jag takdropp:(..jag har torpar grund,om jag sätter luftspalt och isolerar på vinden..kommer takdroppet att försvinna?..eller hur ska jag gå tillväga?mvh john
0 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Välkommen till forumet. Klassisk vindpapp är diffusionsöppen.
6 svar · 3,0k läst
M
Magnus_Andersson: Ja. Sök i forumet. Finns massa trådar om detta. En variant är cellulosabaserad "lösull" som skall fungera bättre i äldre konstruktioner.
1 svar · 986 läst
Dede77
Dede77: Hejsan Kikar på ett hus där nuvarande ägare precis har renoverat badrummet. Fick information om att det är gjuten platta med 70 mm stenullsisolering. Man har lagt ner vattenburen golvvärme och där man bilat upp för slangen lagt ner 30mm EPS. Finns det några risker med detta? Hur är det rent värmeekonomiskt? Sitter en IVT jordvärmepump från 2004 Huset är från början av 1900-talet
0 svar · 946 läst
findus42
findus42: [citat] Inte under förutsättning att luften kommer utifrån till luftspalten bakom panelen. Varm luft bär mer fukt än kall luft. När luften inte kan bära mer fukt så säger man att luftfuktigheten är 100%. Då sker en kondensation. För att det skall ske bakom en luftspalt i en fasad så krävs det alltså att luften kyls ner där. Hur välisolerat huset än är så är det väldigt
13 svar · 14,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Kallvindar är alltid nära ett fuktproblem. När du nu isolerar mer så sänker du temperaturen på din kallvind, har du legat på gränsen till mögeltillväxt så startar det efter tilläggsisoleringen. Efter tilläggsisolering av vinden måste du komma ihåg att regelbundet inspektera vinden några år efteråt. Jaja, man ska väl alltid inspektera hela huset regelbundet. :) Men här
4 svar · 2,2k läst
J
johan771: ja, jag kommer nog att åtgärda hålet så fort som möjligt, känns bäst så. Tack för svar.
3 svar · 2,1k läst
B
bigdaddy: Hej Jag ska ta bilder men min kamera alt dator är vajsing på så får inte över bilderna. Ska försöka få det fixat fort så ni kan se bilder. Takisoleringen är glasull-skivor ja. Huset är ju av mexitegel. Men det verkar vara trä bakom för mexiteglet täcker inte hela ytterväggarna. Dock är inget ändrat sedan det bygdes -74. Jag ska försöka kika på hur det ser ut inne i väggarna
46 svar · 6,8k läst
Consensus
Consensus: Det är helt omöjligt att svara på frågan, då du inte har en aning om hur allvarliga mögelproblem du får efter tilläggsisoleringen. Be lösullsföretaget om en garanti mot detta, så får du se hur de reagerar.
3 svar · 17,0k läst
S
byggare henke: ditt tjafsande är orelevant. susste verkar va mer praktisk än du. susste är säkerligen klar redan. men för dig kan jag förklara. ta en rulle drev tryck in ett varv runt fönstret(dela ej på drevet)
16 svar · 18,7k läst
P
ppalm: Kan funka och kan inte funka. iom att man sänker den relativa temperaturen så stiger den relativa fuktigheten automatiskt. så har man en för stor mängd tillskjutande fukt från huset så kan det vara så att gavelventilerna inte klarar av att ventilera fukten. Om man inte kompletterar med takfotsventilation och uptäcker problem om ett/två år så kan man komplettera med mögelstoppers nere
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.