Hej,

Jag planerar att isolera mitt garage+förråd. Förrådet är tänkt att hålla en ca 7-10grader under vintern. Förådet har en yta av ca 14m2 och en höjd av 2.3m.

Jag funderar på att köra 95+45mm isolering i väggarna och sen 95+95 i tak. Vad kan man tänkas hamna på för uppvärmningskostnad för ett sådant här förråd med direktverkande el? Isolerad garageplatta med okänd mängd isolering under. Är beläget strax norr om Gbg.

Vore bra med en indikation om det är vettigt att öka på isoleringen i tex väggarna eller om det "räcker"..

Mata in alla uppgifter om byggnaden på www.energiberakning.se Viktigt att veta hur mycket isolering det är i plattan för att kunna göra en uppskattning.

Väggreglarna är 95mm och jag tänkte ju som sagt lägga 45 horisontellt. Hur gör man lämpligen om man vill ha mer än 95+45? svårt att dra något grövre än 45 horisontellt antar jag..

//Anders

Ola78
En 45*70 regel är inga problem att dra om du bara ha tillräckligt långa skruvar. 150mm träskruv räcker, vill du vara på den säkra sidan sätter du några vinkeljärn på några olika ställen också. Dock är det så att har du en 95 regel och sätter en 70 regel innanför så kommer du få diffusionsplasten för långt in i konstruktionen. Plasten ska vara max 1/3 av den totala isoleringstjockleken in i väggen annars finns risk att kondensera faller ut på plasten.

Kan man inte sätta plasten precis innanför väggbeklädnaden? alltså innanför väggskivorna? Eller är det dumt då det blir hål i den när man skruvar skivorna och alla dosor och liknande..

Ola78
Finns många hustillverkare som gör så, men det blir vanligare och vanligare med en så kallad installationszon, alltså att plasten sätt en bit in i väggen och man spikar på ex en 45*45 innan väggbeklädnaden. Å andra sidan sätter du 95+45 med isolering så är det 140mm och det räcker väl gott i ett förråd där du ändå inte tänker ha rumstempererat. På mitt jobb när vi bygger garageväggar och förråd består dessa av ett 45*120 regelverk så du klarar dig nog. Men vill du ha tjockare isolering kan du ju spika på en 45*45 på dina 95:or ich sedan din liggande 45*45 regel, då klarar du detta med max 1/3 för plasten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.