Efter att ha läst på forumet i åratal, känns det dags att ta bladet av munnen, registrera sig och kasta ur sig en fråga!

Vårt hus är av trä och byggt 1929, fönstren är erbarmliga och släpper in betydligt mer än bara solljus, så de ska bytas i sommar. Tyvärr är det inte de fina spröjsade orginalflönstren utan nån variant de satte dit samtidigt med eternit på 50-talet.
Tidigare har jag alltid tänkt att då ska vi samtidigt tilläggsisolera och sätta ny fin fasad av trä, men nu har jag börjat tveka.
Anledningen är att vi nyss börjat renovera ett rum och då passade jag på att byta fönstret och balkongdörren mot moderna med 3-glas. Direkt kändes det så annorlunda och varmt i det rummet att jag börjat fundera på om det verkligen är värt mödan att tilläggsisolera fasaden. Kanske räcker fönsterbyten för att få det att kännas goare inomhus.

Väggarna ser ut så här, innifrån och ut:
13mm gips, 50mm trä, 50mm luft, 50mm trä, 28mm trä (gammal fasad), eternit. Möjligen sitter det en vindpapp mellan trä och fasad, men jag tvivlar. Tjockleken på trä och luftspalt är lite på en höft, men det är rejäla brädväggar, och trät är av en helt annan kvalité (densitet) än dagens snabbväxta plantor.

Planen är att ta bort eterniten, och sen klappa på en ny fräsch träfasad utanpå den gamla. Ursprungliga tanken var att regla upp och lägga på 10 cm isolering samtidigt. Frågan är om jag är dumsnål om jag inte gör det? Kommer jag ångra mig? Projektet att "bara" byta fönster och sätta ny panel känns oerhört mindre krävande än att bängla med isolering och reglar.

Tankar och råd mottages tacksamt! :)

Min kloka bok säger att isolering typ stenull ( lambda 0,032) isolerar ca 4 gånger bättre än trä ( lambda 0,13) . Lägger du på 10cm isolering så blir det ju stor förbättring mot idag. Eldar du med ved så blir besparingen inte så stor men har du en dyrare värmekälla så får du snabbt investeringen tillbaka.
Fönster tar inte så många % av väggytan så jag vågar påstå att tilläggsisolering av fasad ger bättre resultat än fönsterbyte. Ska man välja mellan fönsterbyte och tilläggsisolering av fasad så är fönsterbyte sämst ur ekonomisk synpunkt.
gaia

Jo, jag har läst det också, men samtidigt har ett bra fönster U-värde på 1.2 och jag vågar inte ens gissa på vad U-värdet kan vara i våra otäta gamla fönster, men jag har hittat siffror på 6 för dåliga otäta fönster och det skulle säkert kunna stämma på vårt hus.
(Vet inte riktigt hur man ska jämföra/översätta U-värde med lambda)
Den energin som far ut genom våra fönster är inte direkt liten, vi har ca 25m2 fönster (snabbt överslag)..
Tittar man sen på energimyndighetens energikalkyl så säger de att byte av fönster sparar 2400:-/år, tilläggsisolering av fasad sparar 961:-.

Samtidigt blir jag villrådig och fundersam när man läser allt om ruttnande fasader, ångspärrar (det har vi inga, kanske borde man satt dit det när vi renoverade invändigt, men det gjorde vi inte), daggpunkter och annat. Kanske orsakar man problem om man isolerar utanpå. Kanske är det bättre att fukten får chans att gå ända ut?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.