2 988 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ångspärr eller ej
Hej, en fråga som varit uppe innan förstås, men jag frågar ändå i mitt fall.
I ett pågående garagebygge har vi ett litet rum för hydrofor etc som kanske ska hålla 5-10 grader och ska isoleras. Bör man ha ångspärr där (vägg och tak), med tanke på den låga temperaturen som ska hållas?
Det finns även ett förråd som ska isoleras, där hade jag tänkt att värma upp det emellanåt, isolerar det mest för att det inte ska frysa och för att eventuellt kunna värma upp det, kanske längre perioder vid behov. Bör man ha ångspärr här, med tanke på att det inte kommer vara kontinuerligt uppvärmt?
Jag har utgått från att det bör vara ångspärr, t o m handlat en del men inte satt upp, men fått indikationer på att man bara bör ha det vid högre uppvärmingstemperaturer mer kontinuerligt.
(Plattan är oisolerad, om det nu spelar nån roll.)
I ett pågående garagebygge har vi ett litet rum för hydrofor etc som kanske ska hålla 5-10 grader och ska isoleras. Bör man ha ångspärr där (vägg och tak), med tanke på den låga temperaturen som ska hållas?
Det finns även ett förråd som ska isoleras, där hade jag tänkt att värma upp det emellanåt, isolerar det mest för att det inte ska frysa och för att eventuellt kunna värma upp det, kanske längre perioder vid behov. Bör man ha ångspärr här, med tanke på att det inte kommer vara kontinuerligt uppvärmt?
Jag har utgått från att det bör vara ångspärr, t o m handlat en del men inte satt upp, men fått indikationer på att man bara bör ha det vid högre uppvärmingstemperaturer mer kontinuerligt.
(Plattan är oisolerad, om det nu spelar nån roll.)
Redigerat:
Nu hittade jag en närmast identisk tråd om detta faktiskt: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40866-angspaerr-eller-inte.html
Inget nytt på fronten?
Inget nytt på fronten?
Ja, jag har hört det också, men det finns rätt mycket olika bud. Jag antar att man får leva med att det finns en hel del olika uppfattningar. Men jag har pratat med diverse byggare nu och jag drar nog på plast trots allt. Går det åt helvete så får jag väl riva ner den igen innan det havererar för mycket. Jag är lite osäker på hur mycket jag kommer värma upp. Eller får jag väl unna rummet en rumstemperatur i värsta fall. 
Sätt in en ångbroms instället för ångspärr istället!
tex. Isover Vario, Paroc Rocktät, Mataki Halotex
Snikvarianten är väl en vanlig vindduk, Windy eller liknande...
Ångbromsen släpper igenom viss del vattenånga men är lufttät,
alla konstruktioner skall vara lufttäta, uppvärmda eller ej!
(Delvis diffusionsöppen, men konvektionstät)
tex. Isover Vario, Paroc Rocktät, Mataki Halotex
Snikvarianten är väl en vanlig vindduk, Windy eller liknande...
Ångbromsen släpper igenom viss del vattenånga men är lufttät,
alla konstruktioner skall vara lufttäta, uppvärmda eller ej!
(Delvis diffusionsöppen, men konvektionstät)
Hej!
Bygger en liten stuga och vill att väggen ska vara diffussionsöppen. Jag ska välja en speciell ångbroms som Mataki D50 när jag sätter innerväggar.
Men vindpappen ytterst i konstruktionen har jag tyvärr redan satt, klassisk tjärpapp. Är den diffussinsöppen eller helt fukttät? Vet någon?
Bygger en liten stuga och vill att väggen ska vara diffussionsöppen. Jag ska välja en speciell ångbroms som Mataki D50 när jag sätter innerväggar.
Men vindpappen ytterst i konstruktionen har jag tyvärr redan satt, klassisk tjärpapp. Är den diffussinsöppen eller helt fukttät? Vet någon?
Välkommen till forumet.Niclas Köhler skrev:
Klassisk vindpapp är diffusionsöppen.
Klicka här för att svara