NiLZ0N
NiLZ0N: gaia, har provat ditt tips vilket fungerar skapligt. Får då in kylan direkt i köket vilket dock känns inte som någon långvarig lösning med att ha bänskåp öppna. =) Visst är det isolering (tror jag) mellan reglarna. Antagligen sågspån som är hoptryckt av tidens tand eller uppätet av mössen... Någon som känner till om man kan isolera mellan bjälklag utifrån (har betongbjälklag
9 svar · 5,0k läst
·
B
byggarätt: Hej som sagt att ha en airstar som tar luften ur badrummet men blåser tillbaks luften i något annat utrymme ..viktigt är att inte blanda smutsig luft och ren luft från ett badrum samt att kondensen måste man ta hand om. Det kan finnas ljudproblem med den typen av ventilation också.Alla ljud kan höras utanför huset men även in förstås..fläktar hörs ju alltid så någon typ av
39 svar · 14,1k läst
K
Kalle_odenplan: Det blir nog till att pröva och se hur det fungerar. Det finns ju flera sätt att gå vidare om det inte fungerar helt bra. Jag skulle ju kunna minska isoleringen en aning på vindsbjälklaget om det fortfarande skulle vara för kallt och fuktigt på vinden. En annan idé som jag tänkte skulle kunna påverka positivt är att dra rören från den mekaniska frånlutften genom vinden och med detta
11 svar · 5,1k läst
·
Ola78
Ola78: I mellanbjälklag behöver du inte tänka på att att ha papp, du kan använda vanlig träregelrulle för c/c 600 t ex denna http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21465 Anledningen att man kan ha papp på isoleringen på vindar är för att ha det som vindskydd för isoleringen.
1 svar · 1,2k läst
M
magnusj: Har en ekonomibyggnad med stor källare. En liten del av källaren, ca 4m², är "utanför" byggnaden och har bara plåttak. Vårat vatten kommer in här, och är det kallt ute så fryser det. Det är ok när det är snö på taket (taket är i markhöjd, så väggarna behöver ingen isolering). Men nu är ju snön borta, och det räcker att det går under nollan för att det ska frysa. Hur
0 svar · 923 läst
L
Linisen_01: De förra ägarna renoverade 2/3 utav huset och nu skall vi ta oss an den 3 dje delen. Vi undrar nu om vi behöver isolera våra sista 3 ytterväggar eller om vi kan putsa på. Väggarna består utav putsade lerstensväggar och väggen som vätter mot väster är 50 cm tjock, mot norr är ca 35 cm tjock och mot öster är 50 cm tjock. Vad tror ni?
0 svar · 1,8k läst
T
Tio: http://www.thermisol.se/pdf/fuktproblem_krypgrund.pdf ?
3 svar · 2,0k läst
L
Laista: Sorry menade ventil på röret. Inte lätt när det är svårt :)
5 svar · 5,5k läst
·
S
simon_isacsson: ångspärren skall alltid sättas så nära den varma sidan som möjligt, alltså mot insidan. Oftast brukar man bygga upp väggar och tak såhär, innifrån och ut: gips, 45 mm reglar och isolering, ångspärr, 200-400mm isolering och (bärande) reglar och sist fasad eller takmaterial. Detta för att kunna dra el mm i 45mm-skiktet med isolering så att man slipper gå igenom ångspärren för
1 svar · 3,6k läst
btg308
btg308: En tanke som slagit mig medan jag krupit omkring på vinden är att "fluffa upp" spånet. Det har ju legat och blivit kompakt under årens lopp. Jag vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa i ditt fall, men kanske nåt att fundera på iaf. Jag skulle ha provat att fluffa spånet och dessutom lägga en gipsskiva nånstans i konstruktionen, t.ex. en 9mm gips ovanpå golvspånet, under
7 svar · 5,2k läst
H
Husvagnsthord: Du undrar om det lönar sig att isolera. I allmänhet ja, men inte för dig som eldar med gratis ved. Av komfortskäl kan det ändå vara klokt att isolera. Men då kan du börja med det som är lätt och billigt. Hur ser det ut på vinden? Ett fritidshus byggt på 70-talet brukar sällan ha mer än 10 cm mineralull på vinden. Relativt lätt att fixa. Men se till att du har papp, plast eller duk
1 svar · 1,1k läst
A
AndersS: Vad har du för grund påhuset? Är det ett bjälklag med dålig isolering kan det var boven då du har ett slutet utrymme utan värmekälla. Enbart den den nya vattenutkastaren ska inte kunna sänka temperaturen så mycket.
2 svar · 5,2k läst
·
GzO
GzO: Skulle vara tveksam till ovanstående, hittar ingen fakta rörande ång-, diffusionstäthet...
23 svar · 8,8k läst
S
storkarp: 13 grader i krypgrunden är lite onödigt varmt. Kan du minska ner till 6-8 grader genom att isolera rören gör du troligen en vinst. Eventuell fukt får du troligen inte förrän till sommaren och att hålla för varmt helavintern för att minska fuktrisken under sommarmånaderna låter som en dyr lösning. Villdu vara säker bör du mäta relativ fukt under ett år för att ha koll. Är allt
3 svar · 3,9k läst
N
Nils Ola: Hej, Jag bor i lägenhet i ett hus från 1906 där tv-ljud och prat från grannen ovanför hörs tydligt i två av rummen. Det kommer inte via väggar eller ventilation utan rakt igenom taket. Jag har förstått (?) att det mest effektiva sättet att stänga ute denna typ av "luftljud" är att bygga ett nytt, försänkt innertak. Eftersom vi har fin stuckatur i rummen vill jag helst undvika det.
0 svar · 2,3k läst
Ola78
Ola78: Gör gärna det, alltid kul att se andra människors projekt.
5 svar · 1,8k läst
K
kalubah: Visst kan du göra det, men tänk på att det är genom att lägga 45-reglar korsvis som du kapar alla köldbryggor. 95mm tycker jag är helt ok om du inte behöver ha det uppvärmt året om. Kan väl vara ok annars också. Det är inte så längesen det var standard (själv har jag 50mm i mina väggar).
1 svar · 2,3k läst
K
kalubah: twtwtw: Du kommer ju i princip att få en vägg som är bättre isolerad än taket. Känns lite omvänt, gör det så stor skillnad? Annars brukar man säga att ångspärren kan vara 1/3 in i isoleringen, så lägger du inte på alltför mycket så borde det vara ok antar jag.
5 svar · 4,7k läst
fulingbusen
fulingbusen: Tackar! Det där är precis som jag vill ha det. Hur fäste du glasullen och plasten innan du satte dit sponten och hur fäste du sen sponten/panelen? Jag har väldigt tunna träskivor mellan trappstegen (de lodräta skivorna).
4 svar · 3,5k läst
swecul
swecul: jag var ju med när huset byggdes så jag har ju sett hela processen och inte var det något jag märkte att dem skulle fuskat inte, det enda som var är att det blev glipor mellan fasadpanelen och undeliggande balkar så att man i nederkant av fasaden såg rätt upp i isoleringen, detta påtalade jag dock och det åtgärdades... får kika lite närmare på´t i sommar när man klarar av att vara
9 svar · 3,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Skall väl tillägga att det är pga av den hårda blåsten här som temperaturen sjunkit så lågt som 2 grader i det ouppvärmda rummet. Det drar in via diverse springor som inte är åtgärdade ännu. Normalt kanske det hade varit 10 grader.
9 svar · 1,1k läst
S
snickar_lasse: hej! har någon jobbat med knaufs isolering ? jag har börjat o använda den,tycker att den är skön att jobba med.isoleringen tillverkas i england,är brun till färgen.
0 svar · 2,3k läst
T
tomatchili: Hej, Jag håller på att renovera ett felaktigt ljudbygel monterat innertak, och behøver hjälp med att få fram bästa möjlig lösning: Efter att monterat ner befintlig lydbøyel himling så ser etageskille ut så hær(uppitfrån) 1) Golv 2) Pappklædd isloring 3) Råspånt med visst mellanrum mellan sponten 4) Ett lager gips Under här tänkte jag sätta upp D-ljudbyglar med dubbelgips och 50
0 svar · 2,2k läst
vojma
vojma: Japp, allt är klart. Jag lade byggplast på hela golvet och vek upp minst 30 cm runt om. Mot den kalla kantbalken lade jag ett lager 40mm frigolit mellan kantbalken och byggplasten. Sedan vägde jag in och reglade upp nytt golv med 2"4 och 2"3. Isolerade med 120+70 mm stenull. Efter isoleringen var klar var det ganska lätt att återfylla sågspånet som fallit ut under väggen så jag använde
5 svar · 7,2k läst
tallmilan
tallmilan: Intygar ovanstående inlägg, det är en konst att förstå hur termofotografering fungerar. Tyvärr finns det väldigt många som tror att den fungerar som en fotokamera, man behöver en kamera och en utbildad användare
5 svar · 2,7k läst
H
HenrikHuslöse: Jag försökte få offert på Vital-skivorna från Finland idag, men fabriken mailade tillbaka och hänvisade till Bauhaus. Priset på Bauhaus är sådant att man bara använder dem om nödvändigt, 99 kr/m2 för 70 mm tjock isolering.
5 svar · 7,4k läst
A
Alva10: Jo det bör nog vara så :blushing:
16 svar · 8,8k läst
nattugglan11
nattugglan11: Oj så många svar! :D Hur gick det? kom du någon vart? och hur gjorde du?
1 svar · 2,8k läst
Consensus
Consensus: På sommaren har du inte någon fuktutfällning på takboardens insida, det kommer under klara kalla vinternätter när värmeutstrålningen från taket är som störst. Knalla upp på vinden är stjärnklar kall vinternatt, helst när du har mycket rimfrost i trädgården, och titta hur det ser ut. Jag kan slå vad om högerarmen att du hittar rimfrost även på takboardens insida. Därmed är
12 svar · 3,1k läst
bonnier
bonnier: Du sätter reglar mot taket, uppifrån och ned, t.ex. tre st. mellan varje takstol. På dessa reglar sätter du sedan fast masonitskivor, börja uppifrån och gå nedåt, med lite överlapp mellan skivorna. I taknocken så skall det också vara luftspalt, så att luften cirkulerar från ena sidan till den andra.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.