kamilenski skrev:
Det är därför använder man ord som "riskkonsruktion". Det kan bli fel. Det kan bli skador. Men det betyder inte att så blir det.
Tänkt dig en yttervägg med 95mm isolering och plast o gips på insidan. Ägaren isolerar med nästa 95mm och gips på insidan. Fukten samlas inne i väggen!
.
Ifrågasätter starkt exemplet. Ett hus som har 95mm isolering i tak är byggt innan man började plasta in husen i väggar och tak. Vi är nu nere på -60tal eller tidigare.
Så har man köpt ett hus med 95-100mm glasfibermatta isolering mot vinden så lär du inte hitta någon plast. Fanns en period när man körde med papp där ena sidan hade aluminiumfolie men den blir ändå inte så tät som plasten.

Hej

Jag ska ta bilder men min kamera alt dator är vajsing på så får inte över bilderna.
Ska försöka få det fixat fort så ni kan se bilder.

Takisoleringen är glasull-skivor ja.

Huset är ju av mexitegel. Men det verkar vara trä bakom för mexiteglet täcker inte hela ytterväggarna. Dock är inget ändrat sedan det bygdes -74.
Jag ska försöka kika på hur det ser ut inne i väggarna men en glimt har jag lyckats se med isolering & gips men får väl knäppa lite bilder så ni proffs får kolla.
Jag har noll koll själv.

Huset besiktades inför köpet utan anmärkning i källaren på fukt trots ej dränering gjorts.
Dock fullt med växter, träd etc inpå huset runtom hela nästan.
Kanske ändå hjälpt ngt, jag vet inte, men det ska ner framöver.

Dock anmärkning på ej ventilation på vinden. Dock ngt jag ska åtgärda inom kort. En snickarpolare skulle lösa det enkelt & snabbt sade han så fort det inte är svinkallt ute.

Jag återkommer med bilder.
Berätta gärna exakt vad jag ska knäppa bilderna på. Lite svårt att komma in i väggar & tak utan att bryta sönder det.
Ritningar vetefasen. Det tror jag inte jag har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.