K
kribban: Då målar jag väggen som det var tänkt från början :).
4 svar · 5,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Jo men nu fick jag ju tag på dem hos Beijer. :)
8 svar · 3,8k läst
Ola78
Ola78: Du bör nog börja med att flytta din tråd till rätt underforum, isolering, så kommer du nog få fler svar. Men till din fråga, du bör nog få in en plast i taket om du ska isolera. det går att montera mellan bjälkarna och klämma fast det med ett speciellt butylband för att få det tätt. Dock krävs det ju en del arbete för att få det riktigt bra.
1 svar · 877 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tycker jag låter utmärkt! Har själv tilläggsisolerat ett hus med cellplast, Sundolitts 80 mm spontade, med utmärkt resultat. Elförbrukningen (direktverkande elvärme) minskade med 50%. Viktigt att man ser till att det är lufttätt överallt. Förutom skivskarvar även runt fönster och i över- och nederkant av fasaden. Några tuber akrylatfog är en bra investering!
4 svar · 6,3k läst
S
sevilla: [citat] Låter rimligt. Det är inte värt att be husfirman fixa något extra nu när det ändå håller på att byggas? Kostar förstås några kronor extra för allt man lägger till.
4 svar · 5,7k läst
C
Curt Larsson: Tänkte att isolera en gammal stuga med mineralull på utsidan. Men måste man riva bort träpanelen först. Eller kan den existerande träpanelen sitta kvar, och bara regla och sätta dit mineralull. Isåfall tänkte jag bara avsluta med att lägga dit duk över isolering innan jag spikar på en ny ytterpanel. Tänkte på upp till 120 mm regel, med dito isolering. Vad tycks???d^_^b
0 svar · 1,2k läst
K
Kurtivan: I en trossbotten ska det nog inte ligga så fluffigt utan man trycker in under varje golvbräda man lägger. I annat fall så sätter kutterspånen ihop sig och man får ett kallt golv. Man orkar nog inte packa så hårt som det är gjort i påsarna så det blir nog större volym, men inte mer an x2 är min tro.
8 svar · 6,7k läst
P
PeterB: Avståndet anpassar jag till bra cc för skivorna, blir nog 1220 med 66 mm breda balkar. Vad jag vet är det lite sämre isoleringsförmåga på lösull jämfört med skivor i samma tjocklek. Dessutom skall glespanel reglas med cc 300, och eftersom jag tänkte ha bruten köldbrygga reglat med 45x45 cc 600 så uppfyller det inte kravet. Men jag kan förstås skippa den extra 45 isoleringen och
2 svar · 6,5k läst
P
PX-21: Detta skiva använde jag..(pappsidan mot väggen)distans pang /pang regel fasad/klart ;) http://guiden.rockwool.se/verktyg/monteringsanvisningar/byggisolering/vaestkustskiva Köpte på Fresks..
13 svar · 12,1k läst
I
injonil: Jag syftade inte på dig, Locke :) Husvagnsthord, jag håller med dig förutom på en punkt. Snö på taket tror jag inte gör ngn större skillnad på de vanligaste typen av tak iom den luftspalt som finns dels mellan pannor och läkt och dels mellan isolering och spånt.
8 svar · 3,0k läst
H
Husvagnsthord: Jag har ett stenhus, lättbetong. Gammalt som gatan. Ingen tilläggsisolering. Det är kallt på vintern. Jag har tilläggsisolerat vinden och det gjorde skillnad. Men någon egentlig komfort går inte att få. Hur mycket kallare blir det om du tar bort 45 mm isolering invändigt utan att ersätta den med ny? Då har du i alla fall halverat väggens isolerande förmåga. 45 mm isolering i ert
4 svar · 7,0k läst
L
lofe: Hej! Har ett hus i Umeå som är byggt på 40-talet och ombyggt till parhus 1974. Väggkonstruktionen enligt ombyggnads-ritningar från 1974 är utifrån sett (se bifogad bild): 23*38 ribb, 23*100 spåntad panel, läkt reglar papp, 2 lag träfiberplatta, 50 spåntad plank, 25 råspont, 12 träfibersk. 48*70 reglar, 70 min.ull, 0,10 folie, 13 gips. Vad tror ni att dessa träfiberplattor är för
0 svar · 1,5k läst
·
K
Kodax: Vad är minimum isolering man bör ha i golv bjälklaget i ett timmer hus på plintar? Det är nyprod i 120x170 timmer. Det är ett varv timmer under dörren så det är 170 man har att spela på? Då är det 22mm golvspånskiva så då har man 148 kvar. Kan man ha 45x145 reglar och 145 isolering? Räcker det? Stugan ska vara isolerad i golv och tak. Bara timmer i väggar med drevremsa mellan
0 svar · 2,3k läst
C
SBH: satsar man på lösull finns det grejer som man ej tänker på. efter en tid kommer lösullen bli kompaktare. då måste du "fluffa" upp den. luften är viktig. eventuellt måste du fylla på med mera ull. "vanlig" isolering. jo den kan bli kompaktare men inte fullt på samma sätt.
9 svar · 11,2k läst
F
ferroz: Jag tror (hoppas) att det ska räcka. För egen del lutar det ju åt att behålla de 20 cm kutterspån vi redan har, och endast lägga golvvärmen ovanpå det befintliga golvet. Om det blir glespanel eller spårade skivor beror på kostnaden (även arbetskostnaden). Sen skulle det kännas bra om vi kan lägga parkettgolvet direkt ovanpå värmeplåtarna för att få så bra/snabb uppvärmning som
18 svar · 9,6k läst
H
Husvagnsthord: Jag står inför samma fråga. Har en sockel av betong, helt oisolerad. Jag lutar åt cellplast. Att den binder fukten på den "varma" sidan spelar ingen roll eftersom det där finns betong och inget annat än betong.
3 svar · 16,5k läst
B
Berry: Halloj alla forumgudar, nu är det så här att jag har letat men inte hittat svaret jag söker, påbörjade en utbyggnad av min "verkstad" i somras, har tidigare hållt på i ett fd pumphus som är uppbyggt: tegel - ca100mm stenull - tegel (komunnalt ägt, uppvärmningskostnad sket dom i). nybygget har jag byggt i trä med 195mm isolering, vill även ha resten av byggnaden i panel och ska ändå
0 svar · 3,7k läst
V
Vinny_Vega: Har byggt till ett uterum som kommer vara lite av ett året runt rum, aldrig under 18°. Nu till frågan. Takkonstruktionen är ett valmat sadeltak mot husvägg(Sadeltaksdelen går mot husvägg) med 12,5° lutning. innertaket kommer vara pärlspont och yttertaket kommer vara falsat plåttak på takpappsbeklädd(YAP) råspont. Isolerhöjden upp mot råsponten vid yttervägg kommer vara ca: 20 cm
0 svar · 3,5k läst
haavard
haavard: Nä,glöm det...
10 svar · 1,9k läst
R
RetepG: Har inte öppnat upp väggen för att kortla än, är inte säker på att jag kommer behöva göra det men vill vara förberedd om så blir fallet. Däremot så har jag satt senildosor på 2 ställen i yttervägg. Ena stället var där en befintlig lampknapp satt som på grund av en gammal (numera riven) vägg satt så nära dörren till altanen att den var kapad i kanten. Vill ha en "hel" knapp
8 svar · 2,1k läst
S
Storpontus: Har talat med Thermisol, mkt trevliga och hjälpsamma. Deras ide är att man genom att cellplasten "andas" får en fukttransport utåt. För att det skall funka måste jag få upp cellplasten i befintliga taket (= fylla igen befintlig luftspalt) så att denna ligger dikt an mot råsponten samt montera diffusionstät plast underst ovan innertaket. På råsponten skall i så fall ligga ett
8 svar · 5,6k läst
B
byggarätt: Om du tilläggsisolerar med cellulosa så behöver du inte fuktspärr..cellulosan är hydrofob dvs tar upp fukten innan träspånet gör det... Se bara till att det finns ordentlig ventilation på vinden så att ev fukt som kommer vintertid kan vädras bort sommartid samt att du inte har direkta läckage av luft upp på vinden.
1 svar · 2,3k läst
G
gaia: [citat] lycklige du med 2,6m i källaren :). Det förenklar ju det hela. Hur man gör detta vet jag ej men isolera så mycket du kan fex 20cm frigolit+ pågjutning med värmerör? Det går att ha 2,3 till taket utan att det känns för lågt. lycka till! gaia
4 svar · 4,5k läst
MB77
MB77: Precis som jag misstänkte, då är det dax för prutrunda nummer 1.
3 svar · 3,4k läst
Ola78
Ola78: Nu förtiden brukar man lägga mellan 450-600 mm lösull. De flesta tillverkare ligger väl i spannet 450-500 mm, men det finns som sagt de som har mer. Så det skiljer sig inte så jättemycket från vad du har på ditt hus idag.
5 svar · 2,4k läst
P
pozz2: Nu har vintern gått och rymdisoleringen har varit på plats ett tag nu. Golvet har varit lite kallt men annars tycker jag att det har fungerat bra. Tilläggas ska dock att detta är ett kontor som jag inte spenderar hela dagarna i utan mer ett par timmar åt gången. Men jag kan varmt rekommendera detta som ett alternativ till traditionell isolering.
4 svar · 3,1k läst
haavard
haavard: [citat] Jag menade att gamla hus skall behandlas på rätt sätt- med gamla metoder. Här är ett exempel på ett gammalt hus som behandlats fel, med medföljande konsekvenser: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/169170-cementputsad-granitgrund-vad-goera.html
7 svar · 2,9k läst
O
SBH: du kan säkert byta ut isolering på andra ställen. nätmattan är enklare att hanter bara. du får väl isolera med stenull och hönsnät om du vill
5 svar · 10,9k läst
Grillen
Grillen: Fick nu ett svar från tillverkaren och där menade dom på att jag ska köra optidrain mot väggen och sedan köra cellplast utanpå det. Skulle inte vara några som helst problem menade dom. Så kommer nog köra på det sättet iaf. Tack för snabba svar iaf.
6 svar · 3,9k läst
B
byggarätt: Det finns alltid risken att det blir för tätt när du har våtrum mot yttertak..men cellulosaisolering behöver normalt inte luftspalt men när det är två täta ytor så ska det vara luftspalt mot taket...inåt ska det vara fuktsäkrat mot våtutrymmet men mot andra utrymmen räcker det med speciellt membran.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.