G
gaia: kolla träullit ... något tyngre skiva och bör dämpa ljudet bättre gaia
1 svar · 1,1k läst
E
equallo: Köpt ett Älvsbyhus som jag nu håller på att tilläggsisolera sidovindarna på. Övervåningen inreddes av den föregående ägaren.. Har ett rör som går från taket på nedervåningens toalett, upp genom sidovinden och ut på yttertaket. Ska detta isoleras? :S //Tomas
0 svar · 795 läst
GzO
GzO: Hej, Isolerade snedtaket förra hösten med SPUs skivor (70+30), och kan inte annat än lovorda metoden. Spontade skivor är att föredra, de som du länkar till ser ut att vara utan spont. Klart det går utan också men det är enklare att få till ett bra resultat med spont. Formatet är också lite småmärkligt men till cc60 borde det ju gå att få till med minimalt med spill. SPUs 120mm
1 svar · 6,0k läst
J
Jonas08: Hejsan, Jag har köpt ett gammalt "renoveringsobjekt", ett tvåvåningshus på ca 120m2 från 20-talet som idag helt saknar isolering i väggarna. Väggarna verkar bestå av stående tjocka plank (ca 50mm tjocka) med liggande panel på utsidan och pärlspont på insidan. Tanken är att jag ska renovera upp hela huset för hyffsat energisnålt åretrunt boende. Som uppvärming kommer en
0 svar · 1,9k läst
A
andhal: Tack GzO ! Utmärkt information! Det här känns bra.
4 svar · 6,3k läst
·
N
norrbottenstorpet: Lyfter tråden ytterligare en gång. DANA Lim, bland andra, har 2-komponents skum i vanliga småflaskor. Men jag har ingen aning vad det kostar eller VAR man köper det. http://www.danalim.se/produktkatalog/byggeri/fugeskum/2k-polyurethanskum-596/ Någon som har tips på köpställe (gärna i Luleå eller på nätet).
4 svar · 4,4k läst
P
ParkaKungen: "Eftersom fukten runnit ner längs med ytterväggen till lägenheten under, där det också börjat lukta nu, så försöker vi nu övertala lägenhetsinnehavaren att det måste saneras på riktigt där. Något som visat sig vara svårt... men annars kommer det ju bara komma upp i min lägenhet igen senare." Det är väl inte du som skall övertala utan styrelsen. Jag tror faktiskt inte grannen
5 svar · 11,6k läst
D
denti: Hej! Har en ruggigt kall källare vintertid som nästan är oanvändbar när det är som kallast. Ovan källaren står det en carport så betongtaket är helt oskyddat utifrån. I källartaket finns nu någon slags isolering som ser ut som bandspagetti, golvet är en betongplatta. Huset är nyligen omdränerat med isodrän. Undrar nu vilket sätt är det bästa att isolera källaren för ett
0 svar · 1,1k läst
O
Originalet: Har ett garage som sitter ihop med grannens med en tät mellanvägg, och med förråd bakom vardera garage. Nu har någon tidigare ägare isolerat alla väggar och tak i garage och förråd, även väggen mellan garage och förråd. Det jag nu undrar är om den isoleringen gör någon nytta då det ändå finns en öppning i väggen? Sen undrar jag om det skulle göra någon märkbar skillnad om
0 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det låter rätt högt ... :x Det skulle betyda att dom satt mindre än 15cm isolering på vindsbjälklaget ... Men energin var snorbillig 1976, så man nöjde sig kanske med det. Snorbillig och snorbillig :O, första oljekrisen hade förvisso just varit och fanns färskt i minnet hos Svenskarna, vilket borde betyda att man hade börjat isolera lite bättre. I vilket fall skulle
2 svar · 8,5k läst
F
folkeorg: Gör-det-själv har haft en artikel om ett liknande projekt. Skillnaden är att de använder ytan för boendeändamål och inte som förråd. Kommunen tycker bara det senare är Ok eftersom det annars strider mot detaljplanen i området.. http://gds.se/inredning/fran-oinredd-vind-till-haerlig-barnkammare
1 svar · 4,5k läst
A
anaemma: Hej Vi har ett trähus med brädväggar från 1930 som står på en naturstenskällare som vi ska restaurera. Stenmuren skall ses över, grävas runt, dräneras med makadam och få ny fog mellan stenarna med ett vanligt K/C-bruk. Huset är i dagsläget difusionsöppet och vi önskar i största mån inte ta in plast i huset. Sedan kommer frågorna: KÄLLARE Då vi ska använda källaren till
0 svar · 2,9k läst
N
Nicole: Tack för all hjälp, båda två!!
4 svar · 22,3k läst
MathiasS
MathiasS: Ja, fönster hänger i sidoreglarna. Större fönster, kring modul 16 och större brukar även ha förborrat hål uppe och nere för extra stabilitet. Ja man gör likadant med fönsterdörrar. På dörrar där man gärna kliver på tröskeln skadar det inte att kila eller använda andra mellanlägg som extra stöd. Använd gärna fogskum, även om det är helvettes kladdigt, det stabiliserar.
3 svar · 5,6k läst
M
MrWalker35: Ett annat alternativ kanske kan vara att trycka ner isolerskivor ca 145 tjocka. då skulle det vara ca 15-20 mm kvar upp till svallet. Sen trycker man ner masonit och sist trycker ner läkt eller pvc-rör mellan masonit och svall.
2 svar · 4,7k läst
·
onville
onville: Riktigt, men både vit och blå lättbetong kan innehålla radon och skall alltid testas. Detta gäller speciellt eller är extra viktigt när det gäller självbyggen där det kan finnas lättbetong från olika inköpsställen och leverantörer. Lättbetongen kan även finnas i dolt i innerväggar vilket kan vara svårt att se. Är säljaren osäker kan man ändå kräva eller kosta på sig en
15 svar · 6,0k läst
B
BigGitt: Du kanske kan få lite tips där? http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-post-19562.html&highlight=#19562
2 svar · 1,7k läst
Z
ZeroX66: Jo som det skrev så gör det nytta, men till vilken kostnad. Är ju en del pyssel att lägga reglar och sedan nytt golv. Precis som "gaia" säger så isolerar ju saker som står på vinden. Helst skulle man ju vilja lägga någon isoleringsmatta längst in, men det är ju inte bra :) Vill ju helst inte regla upp heller eftersom det tar höjd av utrymmet. Hmm. Hur bra isolerar 12cm cellulosa? Är
34 svar · 11,5k läst
J
jävla_hus: Generellt kan man säga att: Träfiberisolering/cellolosa/organisk isolering skall ha en ån ångbroms på varma sidan. Oorgansika isoleringsmaterial såsom tex rockwoll skall ha ångspärr(plast) på varma sidan,
1 svar · 1,3k läst
K
kajott: Ok, om jag förstått rätt så blir luftutbytet mot vinden mindre med vindväven, därmed dras mindre fukt med. Fukt kan dock fortfarande diffundera upp på vinden (i vilken utsträckning?). Så vad är egentligen fördelen med vindväven kontra plasten (som dessutom är diffusionstät)? Grundfrågan kvarstår dock: Ska man lägga vindväven/plasten uppe på takstolarna och sedan lägga på mer
5 svar · 1,8k läst
G
gunnar blomkvist: 15 cm frigolit , vattenburen golvvärme inspacklad i 30 mm, 20 mm toppflyt sen klinker och ekparkett. Inalles ca 25 cm. Blir det platon minskar ju frigoliten motsvarande.
8 svar · 915 läst
S
shadowfire: Ska isolera källaren utifrån med isodrän eller något liknande i höst, men har tänkt isolera den väggen som vätter in mot krypgrunden då jag ändå har rivit ut allt i krypgrunden nu. Törs jag sätta cellplast (2x 50 mm överlappat) direkt mot lecablocken? Eller behöver jag även på denna vägg köra med isodrän eller motsvarande för att andas ut fukt? Det borde väl inte vara något
0 svar · 1,6k läst
S
shadowfire: Du kan använda cellplast eller mineralull, om det är golvbjälklaget du menar? Har du krypgrund unnder och ska ha golvvärme rekommenderas minst 250 mm isoleringslager totalt för att golvvärmen inte ska dra ner i backen. Ska du inte ha golvvärme är 200mm fullt tillräckligt.
1 svar · 1,6k läst
K
KingHippo: Om det låter när det blåser/regnar borde det tyda på att kallrasskyddet även där inte fungerar. Jag fick modifiera mitt något på en helt ny fjäråskupan. Skyddet är där två halvcirklar i plast som åker upp av vinddraget när fläkten startar. Problemet var att de lyckades balansera stående och inte fälldes ner igen. Löstes genom att tejpa på en liten distans ovanpå skydden så
9 svar · 17,2k läst
M
MrWalker35: Har samma frågeställning fast med huset. skapa en luftspalt i efterhand med masonit och läkt som tryckes mot insida svall och sedan pressas dit av lösull. Alternativt lägga distanser på utsidan och nytt svall. genomborra båda med mögelstoppers högt upp. fylla med lösull mot befintligt svall Nån som gjort detta och har erfarenheter???
7 svar · 6,7k läst
·
O
Octavianus: Jag har ett litet timmerhus som jag tänkte göra lite högre genom att regla upp en vägg, och lägga taket på den. Då jag tänker gör efter gammalt vad det gäller huset, dvs bara ha timmer, vindpapp/skiva och sen panel, dvs ett hus som andas, så skulle jag vilja ha övervångingen med samma funktion. Så kan man bygga de väggarna med regelverk och sen ha i ecofibrer/cellolosa som andas,
0 svar · 1,3k läst
Y
yoxler: Hej! När vi byggde till märkte snickarna att luftspalten inte gick hela vägen till nocken utan bara upp typ till huvudhöjd i snedtaket. därefter ligger isolering och taket dickt an. Tydligen så såg allt OK ut förutom att isoleringen var lite mörkare på ett par ställen. Så frågan är om jag behöver riva innertaket o sätta dit en luftspalt ändå. Ångspärr finns, och isoleringen
0 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det kan ju vara smart att ha lite koll på klimatet där första säsongen. Släng in en termometer som har hygrometer och kolla läget lite då och då.
11 svar · 3,3k läst
P
pbengtsson: Det är inga problem att låta asfaboarden sitta kvar, snarare en fördel då den skyddar mot väder och vind under ombyggnaden. Men är du osäker på hur väggen mår under så tag bort den. Skruva reglarna för tilläggsisolering om boarden är kvar, för det är svårt att spika då boarden ger efter lite. Jag tilläggsisolerade mitt hus med 45x45 utanpå board först och när jag rev ned
9 svar · 2,3k läst
K
kribban: Då målar jag väggen som det var tänkt från början :).
4 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.