39 221 läst ·
3 svar
39k läst
3 svar
Isolera golv i uterum som står på plintar.
Hej
Bygger ett uterum på ca 27kvadrat (3,8m * 7m) på plintar, bjälklaget blir på 45 * 170 bjälkar som ligger ca 1m ovan mark. Frågan är hur jag skall isolera detta nu, uterummet är tänkt att kunna användas större delen av året, luftvärmepump med underhållsvärme så det blir väl aldrig under ca 8°C i rummet (andra förslag?).
Har tänkt mig spånskiva som innergolv med antingen plastmatta eller någon typ av laminatgolv ovanpå.
Vad är nu bäst att isolera golvet med, uppifrån räknat, spånskiva-plastfolie-170mm rockwool-asfaltboard?
Jag vill ju inte ha fukt in i isoleringen underifrån så jag funderar på att på marken lägga ca 10cm grus under och uppe på detta en plastfolie.
Är tacksam för lite råd.
Bygger ett uterum på ca 27kvadrat (3,8m * 7m) på plintar, bjälklaget blir på 45 * 170 bjälkar som ligger ca 1m ovan mark. Frågan är hur jag skall isolera detta nu, uterummet är tänkt att kunna användas större delen av året, luftvärmepump med underhållsvärme så det blir väl aldrig under ca 8°C i rummet (andra förslag?).
Har tänkt mig spånskiva som innergolv med antingen plastmatta eller någon typ av laminatgolv ovanpå.
Vad är nu bäst att isolera golvet med, uppifrån räknat, spånskiva-plastfolie-170mm rockwool-asfaltboard?
Jag vill ju inte ha fukt in i isoleringen underifrån så jag funderar på att på marken lägga ca 10cm grus under och uppe på detta en plastfolie.
Är tacksam för lite råd.
Har läst lite hur andra har gjort med krypgrunder, så jag byter nog ut asfaltboarden mot 70mm frigolit vilket ger också tjockare isolering. Eventuellt en vindpapp mellan frigoliten och golvbjälkarna också, skulle det verka som om frigoliten vill "hänga" ned så funderar jag på om att spika dit några brädor underifrån. Eventuellt kan jag ju använda plastbrickor som man har till frigolit och "västkustskivor" (användes när man tilläggsisolerar).
Har nu kommit så långt att jag har satt vindpapp under golvbjälkarna, började montera cellplast underifrån men upptäckte då att skivorna fick ett litet mellanrum på en halv till 1 mm mellan skivorna. Det gick inte att få ihop dom även om jag försökte pressa ifrån sidorna, plastbrickorna med skruvarna fjädrade tillbaks. Bytte då taktik och ökade avståndet till ca 1 cm mellan skivorna, prövade sedan med fogskum i springorna. Detta fungerade perfekt, cellplasten skadades inte av fogskummet och det blev en "enorm" stabilitet eftersom skivorna pressades ihop ifrån alla sidorna. Sedan behövde jag inte vara alls så nogrann när jag monterade skivorna eftersom fogskummet fyller springorna oavsett om mellanrummet är 8 eller 12mm. Man får se till att mellanrummet är så stort att det går att få in fogsprutans plastslang, använd plasthandskar (blir "grisigt" när man jobbar uppåt ) och förläng slangen på sprutan eftersom den skall hållas upp och ned när man fogar. Hade ju inte behövt använda vindpapp eftersom det blir helt tätt med skummet, skulle räckt med tejp över springorna på ovansidan så att inte all fogskum hamnar på ovansidan cellplasten. d^_^b
Klicka här för att svara