hej hej, vi är i färd med att isolera våran oinredda vind (nytt Älvsbyhus). Och vi har just blivit färdig med luftspalten i snedtaket, och tänkte börja isolera gavlarna. Men nu funderar vi lite på vad som ska användas för material. Vi tänkte isolera 95+120, och då sala ut lite, men ska man bara köra isolering och sen plast? eller använder man vindpapp eller liknande? Fick nämligen i materiallistan som följer med husköpet att vi skulle köpa både vindpapp och förhydningspapp men vi är inte hundra på vars vi ska använda detta.

Tacksam för lite tips :)

Ola78
Vindpapp används bakom fasadbeklädnaden för att det inte ska blåsa in i isoleringen och försämra isoleringsförmågan. Tycker att ni borde ha det redan på väggen. Nu vet jag ju inte hur älvsbyhus göra sina hus de kanske snålar in på vindpappen när man har oinredd vind men jag tycker det låter långsökt. Det är knappast en stor kostnad på ett hus.

När det gäller isoleringen så kan ni sätta 95+95, sen plast och sen en liggande 45*45 regel på c/c 600 mm. Väggen blir lite tjockare men vinsten blir av ni får en installationszon för elen och att ni slipper punktera plasten i framtiden när ni vill hänga upp något på väggen. Längst ut sätter ni ex osbskivor liggande på reglarna och sen gipsskivorna stående. Här kan ni läsa lite mer om detta med isolering på oinredd vind http://www.isover.se/till%c3%a4ggsisolering/att+till%c3%a4ggsisolera

tack tack för svar, ja det var som vi trodde då...med vindpappet, det finns redan vindpapp i gavlarna.
Antar det ska användas i stödbenen så det inte drar från kattvinden. Däremot är vi fortfarande fundersamma på förhydningspapp, det är väl också en sorts vindpapp men vi förstår inte skillnaden mellan dessa.

Hej!
Jag kände att min fråga kanske passar här...
Vi håller just nu på med att byta tak och samtidigt göra vid ovanvåningen.
Huset är byggt -63, ovanvåningen är en gammal vind men inredd till bostad -76.
Vi har nu upptäckt att man då inte satt någon plast innanför isoleringen.
Det sitter alltså (in ifrån); gips-isolering-råspont...tak.

Det blir oehört varmt och kondens på rutorna på sommaren.

Vi funderar nu på hur vi gör bäst. Någon som vill ge tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.