hej hej

det blir kallt som f-n inne på kattvinden som ligger vägg i vägg med vårt sovrum. Det känns som att det borde vara värt att lägga nån krona på att försöka hålla kylan ute och värmen inne plus att jag fick ett jäkla kondensproblem i vintras iom att ventilationen går där ute och mor min var på besök och gjorde lååååååångkok. Venttrummorna är isolerade men det räckte inte till så när vi tillslut satt och käkade där på kvällen så såg vi hur det började droppa från taket :-/...då hade min kära mor kört 4 plattor med kokande vatten på i 3-4-5 timmar och fläkten på. varm vatten ånga upp i venten där det snabbt kyldes av uppe i kattvinden där det var -15/-20 nånting...såå nu har ni bakgrunden!;)

Här är mina tankegångar. luftspalten måste ju bevaras. så jag tänkte mig att man bygger "fack" (ett fack är utrymmet mellan takbjälkarna ca 1200mm) mellan varje takbjälke med en luftspalt på 2-3cm mot taksidan. Sen kör man en "kulvert" med en hålighet vid varje fack. Sen tar man dit en firma (alt kanske gör hyr och gör själv?) som sticker in en slang (är det så man gör?) i kulverten tills det tar stopp längst bor. Så slår man på "sprutet" (errm inga konstiga fantasier nu) och spurtar in lösull (är lösull bäst eller ska man ha nått annat?), denna lösull borde då i teorin fylla facken då man drar ut slangen genom kulverten (där man då hade håligheter vid varje fack)....sååå vad tror ni? är det en skrivbordsprodukt? genomförbart? Nån som gjort nått liknande och har lite erfarenheter att förtälja? Andra smartare lösningar? Dom där stora ventrummorna och det trånga utrymmet i övrigt gör att typ cellplastskivor blir svårt/drygt att hantera där inne.

har försökt illustrera det hela med en liten skiss och sen ett "snapshot" från verkligheten;)....observera att snapshotet och skissen inte är taget från samma vinkel så ni kanske får tänka till lite;)...hehe

sååå lite feedback skulle sitta som en smäck!;)

• 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ju mer jag funderar på det desto mer tror jag att det är lite "overkill" med min lösning ovan. tror hela grjjen med luftspaltslösningen är bra men sen tror jag att man bara ska ta nån typisolering på rulle och klistra fast ovanpå "taket" till luftspalten (typ http://www.byggmax.com/se-sv/prod/isolering-gips-skivor/default.aspx )

nån som vet vad det är för bredder på dom där rullarna? och varför alla oavsett tjocklek har samma lambdavärde. Borde inte en tjockare isolering ha ett bättre lambdavärde eller är lambdavärdet nått värde/mm tjocklek eller dylikt?

nån som har nån input att dela med sig av?:)

Lambdavärdet är ett mått på materialets förmåga att leda värme. Desto lägre värde desto bättre isoleringsförmåga. Lambdavärdet används för att räkna ut Värmegenomgångsmotståndet,(R)
R= tjockleken/lambda
U-värdet mäter värmeförlusten genom ett material eller en konstruktion, ju lägre värde desto bättre.
U=1/R

Så därför har isoleringen samma lambdavärde för olika tjocklekar, men med en tjockare isolering så isolerar den bättre.

ahh oki då är jag med...tack och bock.....råkar du veta vad en rulle isolering på typ byggmax har för bredd?:)

Inga problem:) Jag skulle gissa att de har som standarmått på 600, inte helt säker.

jooo lär väl vara nått sånt men hoppas dom är på 1200!:D

om man kolla byggmax så har dom den här uppbyggnaden --> Ytskikt- ångspärr(plastfolie) - isolering - vinskydd - luftspalt – ytskikt utsida

nån som vet om jag behöver ha alla dom där lagren när jag nu isolerar mitt kattvindstak? tänkte migmin uppbyggnad så som följer

utifrån och in

bef tak - luftspalt - board (http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-1001.aspx) - isolerig (http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-16532.aspx)

thats about it....är det för lite...fel eller? nån som har några synpunkter kring detta?:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.