Jag har i en tidigare tråd beskrivit lite grand om mitt lilla projekt att inreda ett f d uthus till gäststuga.

Till er som varit med förr och kan lite om sådant här...

Jag hade tänkt lägga upp bjälklag 45x195, 600 cc, under vilket jag sätter gles 300 cc.
Till min fråga då.
Mellan gles och bjälklag, skall jag sätta byggplast, kondensplast (vilket jag hade i mitt förra hus), eller vindpapp???
Jag isolerar med glasfiberskivor.

Huset kommer inte att vara uppvärmt / bebott året runt, utan skall användas mest som gästhus någon helg per månad, samt någon vecka då och då.

Ytterväggarna som är idag oisolerade träväggar kommer jag att klä in invändigt med vindpapp, vilket innebär att jag får ca 10 cm luftspalt till yttervägg. Därpå reglar jag på nya 45x95 och isolerar med glasfiberskivor. På detta tänkte jag sätta upp vitvaxad panel, direkt på reglarna.

Innan ni klagar på facktermer och ordval, jag är ingen expert på detta, men tycker det är kul att fixa och dona, men frågar gärna två gånger först så att det blir rätt.

Jag vill gärna ha tips och råd på hur jag SKALL göra för att det skall bli bra eller bäst.

Tack på förhand!

Är stugan så stor att du kan "skänka" bort hela 10 cm till luftspalt eller är väggarnas konstruktion helt enkelt sådan att det blir smidigast? Annars kanske du kan öka rummets yta alternativt få i mer isolering. Glasull är billigt i sammanhanget.

Tror jag skrev i din andra tråd att det allmänna rådet brukar vara att skippa plasten om inte huset ska stå varmt året runt. Finns ju ångbromsande papp och duk om du vill ha ngt åt det hållet. Själv hade jag nog kört med vanlig papp för att hålla isoleringen på plats.

Vad tänkte du ha i taket? Ska du ha panel där också och inte behöver dra el kanske du kan skippa glesen.

Då är alltså vindpapp ett bra (och billigt) alternativ även till loftet.

Angående att skänka bort 10 cm, så tror jag att det är den enklaste vägen att gå. Det skall ändå bara vara ett gästhus, och allt får plats som skall vara där. Golvytan blir nära 50 m2 ändå.

Den största anledningen till gles är att jag eventuellt tänkte sätta takgips (300x1200), men annars är panel ett alternativ för att slippa det.

Tack för svaret!
Jag ser ändå fram emot fler förslag och tankar.

En tanke bara...
Behöver jag ha en luftspalt någonstans mellan isolering, vindpapp och gles / panel?

Någon som vet?

igstar skrev:
En tanke bara...
Behöver jag ha en luftspalt någonstans mellan isolering, vindpapp och gles / panel?

Någon som vet?
Det är vind ovanpå fattade jag det som så nej!

Bjälklaget, är det mellan vind/loft och boyta du menar? Skall du inte inreda vinden så räcker det med cc 120cm. Är det öppet upp till nock nu? Då kanske du kan skruva gles/panel direkt på takstolarna och slippa det jobbet.

Jag vill förbereda för att man skall kunna inreda vinden på sikt, därför sätter jag cc 600. Idag är det uppreglat på delar av huset med "tager vad man haver" varpå man lagt upp diverse brädor, dörrar m m. Det skall tas ner och sedan skall jag regla upp nytt med 45x195 (det borde räcka då spannet bara är 4,2 m som mest).

Dessutom är det lättare att ta sig fram på loftet när det är 600 mellan takstolarna så att man inte råkar trampa ner mellan på 1200-avstånd...

Tack för tankar och inlägg.
Men jag ser gärna fram mot fler!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.