I vårt hus så kommer badrummet att ligga väg i vägg med vardagsrummet/tv-rummet. Emellan desa två rum är det en 95mms reglad trävägg som jag på badrumssidan skall riva bort alla väggskivor för att göra om inför badrumsbygget. Det innebär att jag kommer så att säga att ha "naken" öppen vägg från badrumssidan och kan isolera väggen problemfritt. Dock så dyker frågan upp..vad skall jag isolera med för att få bästa ljudisolering mellan rummen? Det är inte för värme eller annat som det isoleras då det är en vanlig innervägg inne i huset, utan mest för att dämpa badrumsljuden in till vardagsrummet. Vilken typ av isolering passar bäst för ändamålet? :-)

Ur en rent bullerdämpande aspekt, där det mest är luftburet ljud du vill ha bort så skall du använda så tungt material som möjligt och då är normalt stenull mycket bättre än glasull. Tunga markskivor av stenull är nog det bästa. Sen skall du eftersträva dubbla gipsskivor med förskjutna skarvar.

Ett annat alternativ är en lösning med polyuretan, med öppen cellstruktur. det dämpar ljudet samt ger bra lufttät isolering.detta alternativ är dessutom lätt installerat, samt att materialet inte är tungt utan påminner mer om en "madrass" i struktur och tyngd.

När jag har byggt nya innerväggar i huset så har jag alltid varit noga att täta av väggarna mot tak, golv och anslutande väggar. Jag har då använt akrylfog och det har funkar.mycket bra. Men man har ju fortfarande en dörr som släpper igenom ljud :rolleyes:

Om du har plats är nog det bästa ur ljudsynpunkt att regla upp en ny vägg inne i badrummet som du isolerar med någon av ovan nämnda material.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

För att isolera mot luftburet ljud gäller det att jobba med så tunga ytskikt som möjligt, helst farmecell / brandgips i flera lager och förskjutna skarvar som nämnts ovan. Det gör man för att få så låg resonansfrekvens som möjligt i väggarna. Under resonansfrekvensen går ljudet i stort sett rakt igenom. För att få ytterliggare bättre reduktionstal (Rw) så kan man saxa reglarna på samma syll. Allra bäst blir det med två fristående väggar med: gips-isolering-luftspalt-gips. Ju större luftspalt desto bättre reduktion. Isoleringen ska absolut inte vara cellplast eller hård markskiva utan löst packad isolering med så bra absorptionsförmåga som möjligt. (Piano och Flexibatts funkar utmärkt. Isoleringen har man för att absorbera den stående våg som bildas i hålrummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.