Ska ta itu med uppbyggnad av innertak i garaget (befintligt yttertak från tidigare carport) och funderar på om jag kan sätta diffusionsplasten utanpå takgipsreglarna.

Jag kommer att bygga upp taket underifrån, då det redan finns ett befintligt oisolerat yttertak sedan tidigare och önskar peta upp isoleringen så att den vilar på takgipsreglarna. Det blir svårt/omöjligt att låta diffusionsplasten bära isoleringen och därefter sätta upp reglarna.

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar...

Det är skapligt drygt att trycka upp isolering underifrån i tak som sedan ramlar ned.

Också jobbigt att knöla in den ovanför reglerna för gipset, speciellt om det är gullfiber på rulle.

Men hur är det med diffusionspärr? Ska du ha den i garaget?

Alternativ är att du köper ståltråd som du häftar om vartannat till höger/vänster sicksack, samtidigt som du petar upp isoleringen. Ståltråden rullar du också ut hel från rulle.

Att få dit isolering uppifrån finns dett ingen möjlighet till?

P
Häfta upp plasten på takbalkarna men bara någon meters djup. Låt resten hänga ner.
Spika fast glespanelen (dvs det du kallar gipsreglar) med rätt avstånd. Gissar att du ska använda 22x70. Man sätter ofta glespanelen med cc30.
Sen lägger du upp ett par skivor isolering på plasten...

Häfta upp mer plast och fortsätt så hela taket...
Sista isoleringsskivan blir lite bökig men det brukar vara så att isoleringsskivan är lite lite stor för mellanrummet mellan takbalkarna så den kläms fast

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.