K
Hur gör man för att eliminera köldbryggorna som uppstår vid takstolarna och framförallt vid gaveltakstolarna?

I Isoverboken föreslår de att man har de bärande reglarna innanför ångspärren för att på så sätt kunna lägga hela takstolen innanför plast och mha. horisontella reglar eliminera köldbryggan som annars uppstår mellan takstol och regelkonstruktion..

Det traditionella sättet är ju att lägga horisontella reglar cc45 närmast rummet med 45-70 mm isolering bakom gipset.
 
Jag kan ha missförstått helt nu, men iaf. Ett sätt att bryta köldbryggan ner mot innertak är att ersätta takgles med regel, 45x45 eller 45x70. På så sätt får man isolering mellan takstol och innertak, och även bra installationsutrymme. Har sett att några s.k lågenergihus bygger med den tekniken.
 
Själv har jag fackverkstakstolar. Då blir det inte mycket kvar av köldbryggan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.