Kanske ändå ska ringa dessa istället http://www.ekoiso.se

Är alltså cellulosa oslagbart bättre i mitt gamla hus utan diffusionsspärrar?

Nej det var kanske lite dumt formulerat av mig för visst kan mössen trivas men eftersom de gångar de försöker bygga bara rasar ihop så blir de nog inte så långvariga. Vi har inga problem med möss på vår vind där vi sprutat cellulosalösull av märket Thermofloc. Thermofloc inbehåller inget borsalt så för mig känns den som ett bra val.

Använder man Thermofloc behövs ingen plast vilket vi undviker och den kan både ta upp och avge fukt och det är en egenskap vi uppskattar i vårt hus. I vårt bjälklag har vi dock spån sedan husets byggår, det enda vi gjort där är att fylla på med mer eftersom det sjunkit ihop en del under åren. Att fylla upp med nytt spån gjorde avsevärd skillnad på hur våra golv känns. Innan var de kalla under vintern men nu inte alls.

Jag tycker absolut du ska kolla med någon som sprutar cellulosa också. Vi använde företaget Sjömarkens.

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Mikael_L
Sophie skrev:
Använder man Thermofloc behövs ingen plast vilket vi undviker och den kan både ta upp och avge fukt och det är en egenskap vi uppskattar i vårt hus.
Men allt det där gäller väl vanlig mineralullsisolering med?

Skillnaderna består väl främst i att cellulosaisolering kan buffra lite mer fukt, om det nu finns t.ex. årstidsvariationer i uppfuktning/uttorkning som håller sig inom gränsen för vad den organiska isoleringen och byggnadsmaterialet runt om tål.

Och att MU öht inte kan mögla/ruttna, men dock kan det omgivande materialet det.

Jag håller med Avemo, det finns inget magiskt isoleringsmaterial som löser alla problem eller åtgärdar rena byggfel.

Jag ser inte ner på organiska isolermaterial på något sätt, har t.ex. öst in såg och hyvelspån på garagets vind.
Men dock är vissa leverantörer i princip lite ohederliga i sin marknadsföring och försöker påskina att det inte kan uppstå några problem så länge man använder deras produkter. Sånt går jag igång på ... :eek:
Det har sen dessutom lett till att många tror på att det finns dessa magiska egenskaper.

Det får bli cellulosa, nu är jag säker på det.

Kan dessutom hyra maskinen själv.1200kr/dygn.

Flyttar ner befintlig trossbotten, brädorna, ca 15 cm till så det blir totalt 25cm, sedan blåser jag in cellulosan direkt från mitten, 4 meter åt varje håll. i varje fack. Sedan sätter jag dit sista brädorna i varje fack.

Behövs ingen vindpapp, luftspalt eller plast.

Kan ju inte bli lättare eller billigare tror jag.

ang kol så kan du låta det ligga under huset. Kolet är inte giftig, luktar inte. Kol är mindre tålig än sten och det går inte att gå på eller köra på då den smulas sönder och dammar svart :). Om du låter det ligga under huset och det är mycket dam i kolet så kan du spola ner det så dom stora bitar ligger överst och dammet sjunker till botten.
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.