3 325 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Isolera vägg i kallvind ?
Tjena
Sitter i ett hus från 1966 med kallvind på bägge sidorna huset.
Kallvinden är stor nog att krypa runt i utan problem.
Har sett att det ligger idag sågspån under brädorna på vinden.
Dock nu till frågan..
Vinden blir ju bra kall på vintern och således även väggarna till ungarna rum som är där uppe,
Finns ju isolering inne i själva väggen dock ingen på väggen inne i kallvinden utan det är en naken masonit skiva där.
Får man utan att riskera konstruktionen på kallvinden tex sätta fast cellplast 10 cm tjock på hela väggen som angränsar till ungarnas rum utan att bidra till varmare vind och fuktproblem ?
Tanken är ju så klart att öka värmen inne i ungarnas rum....
Sitter i ett hus från 1966 med kallvind på bägge sidorna huset.
Kallvinden är stor nog att krypa runt i utan problem.
Har sett att det ligger idag sågspån under brädorna på vinden.
Dock nu till frågan..
Vinden blir ju bra kall på vintern och således även väggarna till ungarna rum som är där uppe,
Finns ju isolering inne i själva väggen dock ingen på väggen inne i kallvinden utan det är en naken masonit skiva där.
Får man utan att riskera konstruktionen på kallvinden tex sätta fast cellplast 10 cm tjock på hela väggen som angränsar till ungarnas rum utan att bidra till varmare vind och fuktproblem ?
Tanken är ju så klart att öka värmen inne i ungarnas rum....
Jag ser inte att det skulle vara något problem att isolera på väggen. Men jag tror nog golvet är viktigare att isolera i krypvinden än väggen. Kan ofta bli kallt på golvet i rummet om det bara är isolerat till ovankant golvregel i krypvinden.
Man kan köra isolerskivor eller lösull men jag hade nog kört lösull på säck på golvet. 50 cm rekommenderas. På väggen hade jag nog kört en sk. Västkustskiva (hårdare glasull) heltäckande istället för frigolit. Har för mig att cellplast brinner som tusan. Kolla bara så det är ventilerat vid takfoten men nån vindavledare.
Jag skulle iakttagit lite större försiktighet än Dr Trä. Kallvindar är väldigt känsliga jämviktssystem där minsta förändring kan leda till ovälkomna resultat. Finns många exempel på där man tilläggsisolerat vinden för att få det varmare i bostadsutrymmet med mögel/fuktskador på vinden som följd. Anledningen är att man sänker värmen på vinden.
Det man alltid ska göra är att mäta temp och luftfuktighet på vinden över en längre tid så att man ser vilka marginaler man har att röra sig med.
Det man alltid ska göra är att mäta temp och luftfuktighet på vinden över en längre tid så att man ser vilka marginaler man har att röra sig med.
Klicka här för att svara