hej igen!
Vi bor i ett parhus där ljudet från den andra lägenheten förs över dels via den gemensamma plattan och via lägenhetsavskiljande vägg. Det här med plattan har jag avhandlat tidigare och det står stilla.
Men jag undrar, om grannen kommer åt väggen på sin sida på övervåning så smäller det till rejält dels i rummet på vår övervåningen som gränsar mot grannens rum och även på nedervåningen dvs vårat vardagsrum. Tyder det på att reglarna har kontakt med varandra ? Det ska vara en spalt på 8 mm mellan oss och grannen enl ritning. Även när deras förrådsdörr på nedre botten stängs så smäller det till ordentligt hos oss som ett rejält stomljud. Måste bero på att väggen har kontakt någonstans ? Det knepiga är att deras ljud kommer bara över till oss. Dom hör knappt oss?! ( har kollat). hoppas på svar Hasse
Vi bor i ett parhus där ljudet från den andra lägenheten förs över dels via den gemensamma plattan och via lägenhetsavskiljande vägg. Det här med plattan har jag avhandlat tidigare och det står stilla.
Men jag undrar, om grannen kommer åt väggen på sin sida på övervåning så smäller det till rejält dels i rummet på vår övervåningen som gränsar mot grannens rum och även på nedervåningen dvs vårat vardagsrum. Tyder det på att reglarna har kontakt med varandra ? Det ska vara en spalt på 8 mm mellan oss och grannen enl ritning. Även när deras förrådsdörr på nedre botten stängs så smäller det till ordentligt hos oss som ett rejält stomljud. Måste bero på att väggen har kontakt någonstans ? Det knepiga är att deras ljud kommer bara över till oss. Dom hör knappt oss?! ( har kollat). hoppas på svar Hasse
Det kan ju också vara som så att ni är mer ljudkänsliga än grannen och lever tystare helt enkelt. Ljud överförs naturligtvis lättare om reglarna har kontakt, men det kan också vara så att väggarna helt enkelt inte dämpar ljud tillräckligt bra. Hur är väggarna konstruerade? Antar att det är gipsskivor. Hur många lager?
Väggen är byggd så att grannen har 2x13 mm gips sedan reglar 45x120mm med isolering. Därefter en spalt på endast 8 mm. Lika på vår sida. Vi har ljudläckage ut mot yttervägg, där hörs talet som mest, men annars hörs talet även i resten av vardagsrum och kök. (Öppen planlösning). Golvet i rummet som gränsar mot avskiljande vägg känns väldigt instabilt om man jämför med resten av rummen på ÖV, om det kan ge någon ledtråd. Med vänlig hälsning, Hasse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ni hör grannens röster genom väggen i alla rum? Väggen i sig bör ge tillfredställande dämpning och röster ska inte höras. Luftspalten är aningen liten och möjligen är reglarna för klena beroende på regelavståndet och takhöjd mm. Men det låter ändå som att väggen är otät. Det är ju inte heller säkert att väggen är byggd enligt ritningen.
Skakar väggen när man går i rummen där golven är ostabila?
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/otätheter
Skakar väggen när man går i rummen där golven är ostabila?
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/otätheter
Klicka här för att svara