14 935 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Varför inte använda PU överallt i nybyggnationer? Och varför gör inte fler det?
Farsan sprutade isolering i en hall där vi lagrade potatis, hall på 15x50m år 1989. Stålkonstruktion med väggar av trä. Liggande väggreglar är bara fnas kvar av, panel och isolering som håller ihop väggarna mellan stålkonstruktionen. 3-4 sektioner har lossnat och står på backen.
Farsan är glad att han valde att inte skruva takplåten i träreglar idag...
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Alriksson skrev:Farsan sprutade isolering i en hall där vi lagrade potatis, hall på 15x50m år 1989. Stålkonstruktion med väggar av trä. Liggande väggreglar är bara fnas kvar av, panel och isolering som håller ihop väggarna mellan stålkonstruktionen. 3-4 sektioner har lossnat och står på backen.
Wow
Hur stort är huset? Om hallen är 750kvm 😜 😂
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Japp, det är den filmen jag har sett!
Har kollat på produktbladet och det är PU-baserat. Sen klarar det en hel radda amerikanska och kanadensiska krav både vad gäller brand och väta men den säger ju inget om hur det skulle klara våra tester. Vet inte ens om det finns här. Sealection 500 heter det.
Priset. Nja, jag tror inte att det är speciellt dyrt men framför allt så han man ju en tidsåtgång som är fragmentarisk jämfört med konventionell isoleringsarbete! Sen får man inte bagatellisera att man kan gå ner betydligt i väggtjocklek och på så vis vinner såväl boendeyta som rena pengar.
Ett brinnande hus är aldrig hälsosamt och det finns massor med prylar i inredning och annat som är skadligt men visst, vid en totalskada kanske det blir svårare att sanera ett PU-isolerat hus än ett vanligt.
Däremot håller jag med om att det inte kan vara enkelt eller skoj att renovera eller modifiera en vägg som är isolerad på detta vis, vanligt fogskum sitter som berget och är ett rent h-e att få bort så på den punkten är vi eniga.
Har kollat på produktbladet och det är PU-baserat. Sen klarar det en hel radda amerikanska och kanadensiska krav både vad gäller brand och väta men den säger ju inget om hur det skulle klara våra tester. Vet inte ens om det finns här. Sealection 500 heter det.
Priset. Nja, jag tror inte att det är speciellt dyrt men framför allt så han man ju en tidsåtgång som är fragmentarisk jämfört med konventionell isoleringsarbete! Sen får man inte bagatellisera att man kan gå ner betydligt i väggtjocklek och på så vis vinner såväl boendeyta som rena pengar.
Ett brinnande hus är aldrig hälsosamt och det finns massor med prylar i inredning och annat som är skadligt men visst, vid en totalskada kanske det blir svårare att sanera ett PU-isolerat hus än ett vanligt.
Däremot håller jag med om att det inte kan vara enkelt eller skoj att renovera eller modifiera en vägg som är isolerad på detta vis, vanligt fogskum sitter som berget och är ett rent h-e att få bort så på den punkten är vi eniga.
Klicka här för att svara