Hej, ursäkta en okunnig. Om jag vill lägga in isolering i väggarna i friggeboden jag just monterat ihop, hur löser jag det i väggsektioner som ser ut som bilden visar? Jag har kollat runt lite och luftspalt mellan panel och isolering ska det visst vara, men vad gör det för nytta när jag ändå har kottlingar/tvärgående reglar som kommer förhindra att luften rör sig? Jag kommer inte ha värme i dagsläget i friggeboden, men ville lägga isolering ändå, innan jag sätter upp innerväggar, om utifall någon dag man vill ha lite värme...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen måste ligga dikt vindpappen på utsidan och skivmaterialet på insidan, annars så kommer isoleringen att vecka sig med luftfickor uppe som följd.
Luftspalten ska vara mellan vindpappen och ytterpanelen, detta bla för att ytterpanelen ska kunna torka om/när utsidan blir våt.
Luftspalten ska vara mellan vindpappen och ytterpanelen, detta bla för att ytterpanelen ska kunna torka om/när utsidan blir våt.
Nu vet jag inte vad du menar Noseone med vad det är för panel, men jag svarar som jag tror, stående spontad ytterpanelbräda. Ingen lockläkt eller dyl. Vindpappen ligger som jag förstår det dikt an, vilket naturligtvis säkrar att ingen uttorkning kan ske innifrån... Så isoleringen kan jag lägga utan spalt? Det lär ju göra vare sig till eller från när det gäller panelen och dess möjlighet att torka
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är bara att fylla facken med isolering. Eftersom du har panelen direkt emot vindskyddet redan så gör isoleringen varken från eller till för panelens "välmående".
Klicka här för att svara