H
Hallerudsbo: Har testat att prata med dom men få som vill hyra ut. Verkar va få som grejar med cellulosa ull här. Har fått pris på spruta in av företag minst 13 mil bort
2 svar · 6,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det blir inte mer koncentrerat på någon annan plats bara för att en plats är diffusionstät. Det beror på hur fuktigt det är i luften och temperaturskillnaden över väggen. Har man dessutom ventilation med undertryck i huset minskar också fukttransporten från insidan ut i väggen markant.
23 svar · 4,9k läst
·
A
Albireo: Bakgrund Problem som kan uppstå i en källare är ganska tydliga och kända. I all luft finns vatten (relativ luftfuktighet). Är luften varm kan den bära(innehålla) mer vatten, än om luften är kall. Om varm luft blir kall finns risk att vattnet i luften kondenserar (vid daggpunkten) Intreäffar detta .: I källaren - då blir väggar och tak - ja allt blir blött och fuktigt. I
6 svar · 900 läst
G
gaffa: [citat] Mycket välformulerat och pedagogiskt, tack! Nu förstår den här idioten också....
17 svar · 12,9k läst
·
L
Liteavvarje: Det går åt 10 meter per m2 värmekabel = ca 1400W/tim eftersom det är halvägs ute , något mindre efter ett tag , glöm inte en terostatgivare i golvet , annars blir det svårt med att reglera värmen , så att ha värmen på hela vintern kan kosta en del , annars en infra som sätts på när ni vill vara där mycket billigare i drift , klart om frugan vill ha vinterträdgård så .
3 svar · 8,5k läst
·
J
justusandersson: Jag skrev i mitt första inlägg att mattan inte gör någon nytta där och jag delar de synpunkter som Daniel 109 framfört. Nästan all fukt som orsakar problem i grunder kommer inifrån, genom att vattenångan i varm luft kondenserar när den möter t.ex. kall betong. Det är ett av skälen till att det är viktigt att lägga isolering under betongen. Makadamen under isoleringen har bl.a. till
18 svar · 8,1k läst
·
C
ccf: Jag har just tabbat mig... Jag har tömt en burk med essve Byggskum brand utan att ha först skruvat på aktiveringsskruven i botten. Jag förstår att skummet då ej är brandklassat vilket jag kan leva med, men vad händer i övrigt? Kommer det alls att härda eller ligga som en sörja? Det finns ingen möjlighet att få bort skummet...
0 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: [citat] Det man kan fundera på är behovet av ljudisolering. Detta beror också på hur utrymmet under loftet ska användas.
3 svar · 3,2k läst
·
J
JohanLun: Nu är ju diskussionen nya fönster och ett nytt hus, men för äldre hus så lönar det sig nästan aldrig att uppgradera 2-glasfönster eller isolera fasaden om man har rimlig uppvärmningsmetod. I en enklare stuga som inte alltid är uppvärmd kan det ju vara så att man vill skippa plastfolien och ha tunnare isolering för att inte få fuktproblem. Komplicerade fönster är dyrare och
2 svar · 1,9k läst
Norrköping2009
Norrköping2009: [citat] Tack!
17 svar · 11,2k läst
·
Norrköping2009
17 svar · 11,2k läst
·
A
Autodidak1: Isoleringen på utsidan ger mindre köldbrygga som du ritat den. Men anledningen till att ha isoleringen på insidan är att man då kan ha ett installationsskikt för i huvudsak el innanför den åldringsbeständiga plasten (om du väljer att ha det).
4 svar · 4,5k läst
·
TF83
TF83: Tack så mycket för bra svar!! Skönt att ha lite mer kött på benen, inte för att jag misstror entreprenören men vart nyfiken på hur det "funkar" :) Ang om isoleringen på sikt krymper 2% har jag noll koll på :) Men om den nu så gör det över en längre tidsperiod så tänker man ju att då kanske också även plattan kunna "följa efter" sakta men säkert med tanke på att marken man
3 svar · 7,0k läst
Norrköping2009
Norrköping2009: [citat] Bara för att förstå dig rätt. Tycker du alltså att jag inte behöver takfotsventilationen utan att jag kan köra med endast gavelventilation?
9 svar · 8,5k läst
·
swealp
swealp: Hej! Tack! Jag ska köra på fuktspärr och detta fogband på kanterna för att täppa till så mycket som möjligt. https://www.ahlsell.se/10/byggsortiment/betongkomplement/vattentatning/fogband/550682/ Jag tänkte skruva fast den med en skarvlist som ligger på cirka 80kr/metern. Finns det något ute i bygghandeln som är som en skarvlist fast billigare? Aluminiumlist med borrhål. Kanske
12 svar · 3,0k läst
·
T
Tobbe St: [citat] Har nu pratat med en kille i lokala byggaffärn. Han sa - förstås - ungefär samma sak, "Det är ytterväggarna som man vill täta, ingen vits med innerväggarna." Jag är med på det. Och det här med att spärren eventuellt skulle hamna 2 skikt in är alltså inget som jag strävat efter, utan det blev aktuellt att fundera på eftersom jag hade satt upp plast på en vägg innan det
5 svar · 3,4k läst
·
B
Bålstamatte: Det är öppet runt om så luft kan ju cirkulera fritt under. Mattias
4 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Det var nog otroligt vanligt förr att man använde kallvindor för att sova på på sommaren, men att man flyttade ner när hösten kom. Jag tycker det är svårt att svara på er fråga utan att vet mer om hur ni tänker använda huset. Jag håller med KnockOnWood om att det är mycket trevligare att slippa gå ut när man skall gå på toa eller uträtta något annat behov, men att vinterbona
2 svar · 2,7k läst
G
Gede: hej Men takstolarna är 145x45 å lägger jag 100 mm isolering så får jag väl en luftspalt ändå ?? Ska jag välja isolering med papp ??? Då ska väl pappen vara mot taket eller ???! //Göran
3 svar · 12,2k läst
·
T
Touchofred: Är det risk för kondens? Isf ska du isolera med lamellmatta och tejpa allt med alutejp samt dra najtråd runt så att det inte släpper. Annars gör du som det är nämnt ovan, nätmatta och sy ihop den med najtråd.
4 svar · 5,8k läst
chaser
chaser: Klaaaart! Tog knappt 2 timmar att få gjort väggen, då vart jag "störd" av 3 samtal också Fanns inga reglar utan väggen består av stående spån. Passade på att montera ett extra eluttag till en framtida sovrumstv. [bild] Isolerat, då det inte var CC600 så fick jag pressa in sista remsan. [bild] Mjukfogat och klart [bild] Jag hör en tydlig skillnad mellan oisolerade väggen och den nu
12 svar · 12,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Om det är ett någorlunda nybyggt hus, med isolering under betongplattan, så ligger det ändå troligen plastfolie mellan två av cellplastskikten. Har för mig att man "alltid" gör så för att förhindra ev radongas att ta sig in i huset från marken.
10 svar · 6,2k läst
swealp
swealp: [citat] Hej! ja, stenlim eller betong blir nog det bästa! Tack så mycket.
26 svar · 15,9k läst
·
nino
nino: Kan inte se nåt problem med det
4 svar · 1,2k läst
holmberg87
holmberg87: Vilken dimension på reglarna är det i friggeboden? Eller är den utan luftspalt eftersom du ville ha en rätt tunn isolering och skapa en luftspalt?
17 svar · 1,9k läst
G
gnuttisch: Nej det stämmer som du så, gällande t-taks evo så är det ett diffusionstätt skikt. Tack för tips och råd.
16 svar · 6,5k läst
·
L
Location: Jag gjorde inget mer än att spruta ekofiber 30 cm på vinden. Saken är ju att det gick från i stort sett obefintlig isolering, som högst var det 15 cm sågspån, men det hade sjunkit undan på jättemånga ställen. Fyllde i snedtaken också uppifrån vinden, minns inte hur mycket de fick i, men det var mer än de trodde. Så från att ha 15 cm isolering här och var till att ha ett jämnt
9 svar · 6,4k läst
N
Noseone: Slå upp reglar och i med isolering, på med råspont. Måla. Finns ingen genväg.
1 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag tänker att du ska väl ändå dränera ordentligt, så din cellplast bör väl inte bli utsatt för några mängder med fukt ... Och under huset ska det heller aldrig bli någon risk att det fryser, om det nu inte är ett kallställt hus på ett väldigt kallt ställe då ... Jag har inte tänkt speciellt över denna fråga (EPS vs XPS), så antagligen hade jag innan denna tråd valt EPS.
5 svar · 15,5k läst
·
B
basseman: Bild? Om det är ett slutet urymme så kanska ett flexibelt fogskum typ Casco universal flex skulle vara lämpligt eller så fyller du det med cellplastkulor fiinns bland annat från isodrän. Men som sagt en bild skulle underlätta för att förstå hur det ser ut.
2 svar · 7,0k läst
Norrköping2009
Norrköping2009: Hej. Jag ska isolera mellan takstolarna på ett äldre tegelhus vi renoverar för att göra ett sovloft. Det är plåtklätt och under det ett träspåntak. Takstolarna är endast 13 cm och utrymmet inåt vill jag inte tulla på för mycket. Det blir ett ca 30-50 cm högt utrymme mellan hanbjälke (efter flytt och regling) och taknock. Det jag kommit fram till efter mycket läsande är att göra
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.