Okej, vi har som flera sett stora problem att komma vidare med vår omisolering då vi är osäkra på om vi kan använda den oljehärdade masoniten i en diffusionsöppen lösning (tillverkarna säger nej). Vi lyckas inte riktigt få fram de data vi behöver. Finns det någon expert vi kan tillfråga? I fuskbyggarna å såna program kommer det ju alltid någon specialist som inspekterar eller som man kan vända sig till. Vad har jag för möjligheter?

Tacksam för tips!
 
Vad är det ni vill/försöker göra?
Säger tillverkaren en sak, så är det ju det som brukar gälla..
 
Säger tillverkaren nej och du vill ändå hitta nån som säger ja alltså?
 
Jag behöver hitta en expert som kan något om diffusionsöppna isoleringslösningar och som kan visa mig vilket värden masonit har i jämförelse med min ångbroms eftersom tillverkarna säger att de ska ha ett förhållande på 1:10 (ångbroms störst värde) och då behöver jag veta masoniten eller om jag ska kasta 60 papp i sjön och få plocka ner allting igen och börja om själv, utan snickare då pengarna inte räcker till mer. Viktigast är att det blir rätt och personligen tror jag mer på en oberoende expert än på försäljare och deras byggnadstekniska kunskaper.

@Stefan N det är väl det vi vill, men inte för att spara pengar utan för att kunna sova gott på natten kommande decennier...
 
Mycket djupare kompetens för ett svar på din fråga finns nog inte hos någon mer än tillverkaren.
Dock finns det ju sammantaget mycket djup och erfaren kompetens här på forumet.
Men då behöver vi mer i detalj veta vad ni gjort, och vad du undrar över.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Mycket djupare kompetens för ett svar på din fråga finns nog inte hos någon mer än tillverkaren.
Dock finns det ju sammantaget mycket djup och erfaren kompetens här på forumet.
Men då behöver vi mer i detalj veta vad ni gjort, och vad du undrar över.
Tack för din omtanke men jag har redan frågat på forumet angående sd-värde och om olika hårda boards är diffusionsöppna och fått lite olika svar. Jag har även frågat tillverkarna och hoppas på deras svar.

Det som är ologiskt är att om hård träfiberboard har 0.2-0.5 i sd-värde varför skulle den då inte anses bra av isoleringstillverkarna i en diffusionsöppen isoleringslösning (vilket är vad vi bygger) där ångbromsen ska vara 10 ggr tätare än vindduken/vindskivan (hårda boarden i vårt fall) och isoleringstillverkarna rekommenderar en ångbroms på 2,5 i sd-värde.
 
nikasp
Är du medlem i Villaägarna? http://www.villaagarna.se/Radgivning/ Tyckte jag fick kompetenta svar när jag fråga om liknande sak för vårt torp. Var inne på oljehärdad board där men är mer osäker nu. Men då snackar vi ett ställe för ett par hundra tusen och inte vår villa.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Nu har jag läst i några av de andra trådar du startat med anledning av frågorna kring isoleringen.
Ibland så går det ju inte att helt få ett rakt svar, eftersom lösningen eller produkterna tillsammans aldrig är testade under de förutsättningar som just ni har.
I den lösning som jag uppfattar att ni håller på att bygga, så har nog den oljehärdade boarden kanske väl högt bromsvärde. Men här kanske också hänsyn måste tas till hur pass tätt överliggande takkonstruktion är?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nu har jag läst i några av de andra trådar du startat med anledning av frågorna kring isoleringen.
Ibland så går det ju inte att helt få ett rakt svar, eftersom lösningen eller produkterna tillsammans aldrig är testade under de förutsättningar som just ni har.
I den lösning som jag uppfattar att ni håller på att bygga, så har nog den oljehärdade boarden kanske väl högt bromsvärde. Men här kanske också hänsyn måste tas till hur pass tätt överliggande takkonstruktion är?
Ja kanske, vi tänker att det kan vara en fördel att vi faktiskt byggt med luftspalt eftersom vi anar att det ligger tjärpapp mellan sticketaket och pannorna. Huset har alltid varit dragit och dåligt isolerat (mao även diffusionsöppet ;)) så vi vill ju inte göra det tätare med värme och ånga nu.
 
nikasp nikasp skrev:
Är du medlem i Villaägarna? [länk] Tyckte jag fick kompetenta svar när jag fråga om liknande sak för vårt torp. Var inne på oljehärdad board där men är mer osäker nu. Men då snackar vi ett ställe för ett par hundra tusen och inte vår villa.
Gjorde så, och 395 kr senare ser jag att tre andra ställt liknande fråga så jag har lite hopp just nu och formulerade en oxå... Tack!
 
När jag kollar i en tabell över byggmaterials egenskaper i min gamla handbok, ser jag att hårda träfiberskivor (vilket väl är så nära masonit man kan komma) har ett fuktdiffusionstal på 0,0005-0,001. Mineralull ligger t.ex. på 0,06-0,075. Sorten är g/mxhxmm Hg. En äldre variant som kan utläsas "gram per meter, timma och mm kvicksilver. Masoniten är med andra ord relativt ångtät.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.