Hantervarna har börjat isolera snedtaket på gäststugan innifrån. De satte först 2 cm luftspalt därefter 2*17cm isolering. För att isoleringen inte ska trilla ner binder de fast den med en massa tråd. Är detta korrekt utförande? Jag tänkte att man kanske kan sätta dit någon ångspärr bara en liten bit sen pärlspånt utanpå ångspärren ca halva isoleringens storlek. Då får man ett fack man kan trycka ner isoleringen i så den sitter istället för att binda massa tråd. Nu säter de först en 17cm isolering som de binder sen en till 17 isolering ovanpå som de binder med. Verkar ta rätt lång tid denna teknik men det kanske är korrekt?

Snedtak under isolering med tråd som bindemedel, träbjälkar och delvis synlig träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror de gör så, eller liknande. Våra sa att de skulle klippa remsor av vindduk vi fått över (vilket jag sa att jag hellre klipper åt dem än att de står å gör det). Jag tror de vill kunna inspektera att varje cm täcks och att det inte glipar någonstans innan de slår igen det. Så jag antar att det är rätt, sen kan man nog ofta diskutera om de gör det snabbaste. Å andra sidan kanske det snabbaste är det de är vana vid...

lite nyfiken, vad är det för isolering?

Mineralull står det på plastpåsarna. De har även kört med en del glasull som syns i väggen.

Snickarn jag hade när vi byggde sa att ångspärren ska vara så nära innertaket som går. Så att man får all isolering på utsidan ångspärren. Vi har gjort ungefär som bilderna visar. Dock använt remsor av vindpapp, som nämdes i ett inlägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.