S
Jag planerar en tillbyggnad som kommer ansluta till gavelväggen på mitt bef. timmerhus. Tillbyggnaden blir en låda med låglutande parallelltak som ansluter gavel mot gavel på bef hus.. Är lite fundersam om hur jag bör göra med isoleringen, det känns spontant som det blir svårt att få tillbyggnaden (eg. ångspärr) 100% tät i anslutningen mot timmerväggen.
Bör jag kanske fundera på cellulosa-isolering? Eller kan jag lägga cellulosa närmast gamla huset och sen mineralull i resten av tillbyggnaden?
Är lite rädd att jag kan få ett luftläckage i anslutningen till bef. och eftersom det är parallelltak finns ingen inspektionsmöjlighet. Med cellulosa borde ett litet läckage inte vara lika farligt då den är hygroskopisk?
 
Vad har du för system i övriga huset ?
Känns som att du i 2a hand kanske borde matcha det ?

Är det utan plast är det nog lämpligt att fortsätta på det - blanda är väl det som är minst tillrådligt, men plastar du bör det bli tätt...

/K
 
S
Övriga huset är timmerstomme och 45-70? mm mineralull på insidan och hjälpligt plastat tror jag. Det ligger spån i mellanbjälklag och spån/cellulosa på vinden. Utbyggnaden blir ju fristående från bef, men ansluter till gavelväggen dvs. mot timmret. Se min bifogade skiss.
Det är ju inga problem att få utbygget i sig helt tätt, men frågan är vid anslutningen till timmerväggen där det inte går att få tätt.
Jag kommer installera FTX så jag ser till att ha undertryck, så kanske är jag onödigt nojig över at det inte är tätt...
 
  • Enkel skiss av hus med utbyggnad som ansluter till gavelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.