Håller på att bygga ett garage och har bestämt mig för att isolera med cellulosaisolering.
Forman som ska göra det som jag för övrigt har bra förtroende för säger att jag ska bygga utan takfotsventilation. Jag ska helt enkelt sätta en sarg mot taket. Se bild.
Behövs det takfotsventilation med luftspalt eller fungerar cellulosa utan?
Forman som ska göra det som jag för övrigt har bra förtroende för säger att jag ska bygga utan takfotsventilation. Jag ska helt enkelt sätta en sarg mot taket. Se bild.
Behövs det takfotsventilation med luftspalt eller fungerar cellulosa utan?
Jag skulle ha haft takfotsventilation om det var mitt garage bara för att vara säker. Men i äldre hus hade man ju inte takfotsventilation och det funkade ju bra. Dock så var ju isolervärderna betydligt sämre då än nu. Kostar ju inget extra att lämna en glipa på ungefär 4 cm och sätta insektsnät när man ändå håller på. 
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.J Johnsvi skrev:Jag skulle ha haft takfotsventilation om det var mitt garage bara för att vara säker. Men i äldre hus hade man ju inte takfotsventilation och det funkade ju bra. Dock så var ju isolervärderna betydligt sämre då än nu. Kostar ju inget extra att lämna en glipa på ungefär 4 cm och sätta insektsnät när man ändå håller på.![]()
I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.
I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Vill man vara säker så går det alltid att ha en fuktmätare och en avfuktare ifall att
Ok att bygga in med andra ord.Stringfellow Hawke skrev:
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.
I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.
I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
Isoleringskillen säger samma sak. Nya hus är så pass bra isolerade att vinden ofta är kallare än ute. Att man ska hålla den kalla/blöta luften ute
Redigerat:
Nu missförstod ni nog mig. Jag sa bara hur det brukar vara. Hur många hus med spån som isolering brukar ha ventilerad takfot? Inte speciellt många och det verkar ju funka ändå. Dock så är dom kanske så otäta så att det blir tillräckligt med ventilation ändå.Stringfellow Hawke skrev:
Nu säger du precis tvärtom mot vad som är rätt.
I gamla hus kunde man ventilera kallvinden TACK VARE dålig isolering, det var helt enkelt varmare på vinden än utomhus normalt.
I nya hus är det lika kallt eller kallare på vinden än utomhus, och därför är det osmart att släppa in utomhusluft med hög RF.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

