Isolering
justusandersson: Med tanke på framtiden tycker jag du skall göra så hur motbjudande det än ter sig.
Liteavvarje: Går nog bra det du säger , du verkar ha koll på läget , inte fel att få ut tonåringar från huset , så dom får hålla reda och städa själva , livets hårda skola
KnockOnWood: [citat] En annan fördel med att sätta plasten utanför/ovanför glespanelen är vid elinstallationen. Elrör och -slang kan dras i "glespanelutrymmet", och man behöver inte perforera ångspärren vid takdosor och andra genomföringar.
justusandersson: När det gäller golvet tror jag nog att din lösning kan fungera. Den begränsade mångd fukt som kan uppstå genom att vattenånga trängt igenom frigoliten och sedan kandenserat hamnar under platonmattan. När det gäller väggarna är frågan om du behöver ha något alls på insidan. Det beror på hur tjock lecastenen är och dess kvalitet samt vilken temperatur du tänker dig när du inte
Stefan1972: jo tätt blir det säkerligen men hur roligt är det den dagen man ska loss med kaminen då?
larsbj: [citat] Du är lite fel ute, värme transporteras på tre sätt, strålning, ledning och konvektion. Endast strålning kan reflekteras. I en vanlig vägg är andelen strålning så nära noll att den anses obefintlig, därför gör aluminiumen ingen nytta där. Om man skapar en vägg med luftspalt innan aluminiumen kan den göra viss nytta då det uppstår lite lite strålning i luftspalten. Men
köpthus: Hej! Pratade med Beijer bygg idag och de sa att 30mm utanpå tätskikt var ok, däremot inte 100mm.
AriGold: Jag ska också isolera mitt tak utan luftspalt och tänkte köra på isovers lösning: http://www.isover.se/solutions/st71-oventilerat-papptak-med-skivor-rei30-43-db
Tomture61: [citat] https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029 Om du tittar noga på bilden ser du vad jag gjort på stödbenen (30 cm ned)
Segge: Det var lite av mitt första spår, betongen är dock väldigt grov och tror det skulle gå hål i plasten efter ett tag. Sen vill jag undvika att ha trä så nära den kalla betongen. Så jag fundera på att lägga en cellplast mot betongen, sedan en liggande regel för att tryckfördela och plasten vikt ut antingen mellan betongen och cellplasten eller mellan cellplasten och regeln.
Tomture61: Det är fullt möjligt att isolera ytterväggar med cellplast MEN den måste brandsäkras med byggskivor (gips / cementskivor) När du redan har reglar uppsatta kommer nästa utmaning , få tätt mellan cellplast och träreglar.
duell: Har köpt ett hus där mellanbjälklaget sviktade ordentligt, efter att ha rivit bort spånskivorna (som var olimmade och spikade) kunde vi konstatera att bjälklaget är uppbyggt av reglar på ca 80x160mm och cirka cc800-1000mm. och på dessa liggande 45x95 på tvären. Detta med en spännvidd på 4,8m! Vi har tänkt växla av med en balk mitt i rummet under och komplettera bjälklaget med
kikarhus: [citat] Kanske inte så hundra att sitta unders glasull? trots tyg. Hittade däremot träullskiva men det kanske är snordyrt?
T.Linfors: [citat] Det är en dålig fotograf (jag) det är ca 35-40 cm mellan mark och bjälklag. Perfekt vi funderade länge på om vi skulle renovera murstockarna eller inte just pga kostnaden men vi kom fram till samma som du skriver att det är nog viktig värme om vi ska genomföra det vi är ute efter. Stor tack åter för svar
Liteavvarje: Vet inte om infästningskanten är uppåt eller neråt , men någon plåt i underkant som slutar utanför panelen behövs inte , ( den skulle då bli som ett fönsterbleck , ) Musband : Tittade runt , dom är inte breda , så du måste mäta hur bred du behöver , från panelkant i till botten , annars finns det plåtisar som gör sådana
Stadsbonden: Satsa på cellulosa istället, inte lika kinkigt med fukten. Ekovilla-skivor från Bauhaus har via kväkt till vårt uterum
Trycknisse: Absolut, ska göra detta. Dock blir det, när det är isolerat och klart endast 20cm. [citat]
hempularen: Om vi antar att du har ca 100w/kvm. Utan isolering så kommer du att ha en i princip konstant förbrukning på 500w i det golvet. Det ger typ 4000 kwh per år. Med isolering så kan man anta att förbrukningen blir ungefär som för resten av huset. Så vi gissar att ytan är 3% av din totala golvyta, och med en total årsförbrukning på ex. 25 000kwh. Så skulle det bli kanske 7 - 800 kwh per
-Figo: Jag har gjort en utbyggnad med gjuten betongplatta på mark med golvvärme. Som ni kan se på skissen nedan (obs, sett fr sidan) så går det en halvtrappa från utbyggnaden upp till nästa etage. Jag har öppnat upp gamla ytterväggen samt skurit ut golv och mur mot krypgrunden för att få plats med trappan. Mina frågor: 1) Hur ska jag isolera under trappan? (det rödmarkerade i skissen) Ska
Krebban1: Jo den kontakten ska jag göra innan man påbörjar något. Enligt Moelvens beräkningsprogram samt byggbeskrivningar så ska befintliga dimensionerna uppfylla kraven för betongpannor med isolering och invändig beklädnad. Det är inget jätte stort rum och tittar man på bilden i förstainlägget så är B1: 2900mm L1: 4000mm Men kontakten kommer ändå tas för att vara säker.
justusandersson: Tjärpapp kan beskrivas som mer eller mindre ångtrög beroende på utförande. Plastfolie fanns inte förrän på 1960-talet, så ångspärr dessförrinnan var tjärpapp. Ditt hus är byggt utan riktigt ångtäta skikt. Att plötsligt börja introducera sådana kan få överraskande konsekvenser. Så mitt svar på din fråga är nej. Samtidigt är tilläggsisoleringen med 250 mm mineralull
Liteavvarje: Bort med det blåa , det kan inte hända något i avseende på fukt eller annat , då bjälklaget är ovanpå källare , ta vad du vill för isolering , stenull mineralull , det som du kan få tag i billigast , att lägga isolering där är mera som en dämpning , så det inte ekar i golvet , något isolerar det mot källaren men inte mycket
ajn82: [citat] OK, då är jag med på hur du menar.